Nog weinig ‘gezonde’ Philips-producten
PARIJS (ANP) - Philips heeft zijn ambities op het gebied van consumentengezondheid nog niet kunnen waarmaken.
Een jaar geleden meldde het elektronicaconcern dat met de nieuwe divisie Consumer Health & Wellness uiterlijk in 2007 een omzet van 750 miljoen tot 1 miljard euro moest worden binnengehaald. Na een jaar werk is er op dit gebied nauwelijks iets bereikt, zo verklaarde Philips-topman Kleisterlee woensdag.Volgens Kleisterlee heeft Philips bewust een tweetal beoogde acquisities voor de divisie laten lopen. „Te duur”, zo zei de topman over de niet bij naam genoemde bedrijven. „Ze zouden te weinig opleveren voor de bedragen die wij ervoor hadden moeten betalen.”
Van een teleurstelling wilde Kleisterlee niet spreken. Philips ligt nog steeds „op schema” op het gebied van consumentengezondheid, zo zei hij. De topman deed echter geheimzinnig over de bedoelingen die Philips heeft met de divisie. Op zeven terreinen is het technologieconcern nu bezig een inkomstenstroom op gang te brengen, zonder die te specificeren. „Op sommige beoogde activiteiten is maar één onderneming actief, waardoor er te veel duidelijk zou kunnen worden over onze intenties.”
Vooralsnog moeten de inkomsten komen uit producten die door andere divisies zijn ontwikkeld. Daarbij gaat het onder meer om een defibrillator voor thuisgebruik (afkomstig van de divisie Medische Systemen) en om producten op het gebied van de zorg voor baby’s (Huishoudelijke Apparaten). Kleisterlee erkende echter dat de omzet hieruit veel te mager is om de 750 tot 1 miljard euro te kunnen halen. Overnames blijven daarom hoog op het verlanglijstje staan van Philips, aldus de topman.
De divisie Consumer Health & Wellness was een belangrijk speerpunt bij de start van de nieuwe marketingcampagne Sense and Simplicity van Philips in september vorig jaar. De Philips-top was woensdag in Parijs om de eerste resultaten van de campagne te presenteren. Duidelijk was dat het nog wel even zal duren voordat de inspanningen geld gaan opleveren.
Het enorme reclamebudget dat beschikbaar is -dit jaar alleen al 160 miljoen euro- heeft tot dusver vooral het merk Philips beter neergezet. Volgens marketingbaas Andrea Ragnetti verbindt nu ongeveer 70 procent van de doelgroep van 35 tot 55 jaar Philips met Simplicity.
Daarmee is de omslag echter nog niet gemaakt, aldus de Italiaan. De komende jaren moeten er veel meer producten op de markt komen die eenvoud uitdragen. Daarbij is er veel werk aan de winkel. Het zorgen voor een uniforme besturing bij alle afstandsbedieningen van Philips-apparaten kost bijvoorbeeld alleen al twee tot drie jaar, aldus Ragnetti. De ontwerpers van Philips willen de komende jaren de consument vooral minder lastigvallen met knoppen. Intuïtieve bediening wordt de trend, aldus het concern.