„KPN maakt zich schuldig aan bedrog"
HAARLEM (ANP) – KPN Telecom maakt zich schuldig aan bedrog en uitlokking door medewerkers van onderzoeksbureau NIPO als consument naar een concurrent te laten bellen. Dat verwijt uitte advocaat E. Rietema van Pretium Telecom woensdag tijdens een kort geding in Haarlem.
Volgens de raadsman is KPN er alleen op uit uitspraken te ontlokken die daarna tegen Pretium kunnen worden gebruikt. De KPN bestreed dat. Volgens diens advocaat J.P. Hustinx is het niet ongebruikelijk dat concurrenten in de telecomsector elkaar scherp in de gaten houden.KPN heeft een kort geding aangespannen tegen Pretium Telecom, omdat reclame–uitingen van Pretium volgens KPN niet door de beugel kunnen. Pretium, de op twee na grootste aanbieder van vaste telefonie in Nederland, biedt zijn klanten een “laagstekostengarantie”. KPN vindt dat Pretium die claim niet kan volhouden en er daarom mee moet stoppen.
Pretium zegt zijn claim wel te kunnen waarmaken. Klanten die menen dat ze in een maand elders goedkoper uit waren geweest, krijgen het verschil dubbel uitbetaald. Volgens advocaat Rietema is dat geld ook al enkele malen uitgekeerd.
KPN eist verder dat Pretium geen waarschuwende e–mails meer naar klanten en oud–klanten stuurt. In die mails wijst Pretium erop dat KPN regelmatig klanten van prijsvechters als Tele2 en Pretium terughaalt naar de KPN, zonder dat die mensen daar toestemming voor hebben gegeven. Volgens Pretium zijn de mails terecht verstuurd, omdat KPN zich nog steeds schuldig zou maken aan „slammen". Een recent onderzoek van de Opta heeft uitgewezen dat in ruim 15 procent van de gevallen niet duidelijk is of oud–klanten van prijsvechters toestemming hebben gegeven voor een terugkeer naar de KPN.
De rechter doet 6 oktober uitspraak.