Kerk & religie

„Christelijke televisie moet profetisch zijn”

De kracht van christelijke televisie ligt vooral op het terrein van bewustwording en beïnvloeding. Zij moet programma’s brengen die relevant en profetisch zijn.

Kerkredactie
16 September 2005 22:09Gewijzigd op 14 November 2020 02:57

Dat zegt Martien Timmer, directeur van 3xM (Stichting Christelijke Mediaprojecten). 3xM bestaat 25 jaar. Tijdens een jubileumbijeenkomst in Hoogland waren vrijdag partners uit zeven landen aanwezig.

Timmer benadrukt dat christelijke televisie recht moet doen aan het geheel van de Bijbel: het gaat niet alleen om redding van de mens maar ook om redding van de samenleving.

Hij liet aan de hand van concrete voorbeelden in Ivoorkust, Roemenië en Estland zien hoe christelijke programma’s leiden tot verandering van de seksuele moraal en tot het meer oog krijgen voor problemen als huiselijk geweld, prostitutie, straatkinderen en alcoholisme. Christelijke televisie moet geworteld zijn in kerken en christelijke organisaties. „Wij hebben goede verhalen nodig”, zei Timmer. „Christelijke televisie moet alle christenen met hun verschillende gaven erbij betrekken. Ze laat verschillende stijlen zien, maar met elkaar is het één lichaam en één stem.”

Ds. Maurice Sogoba, betrokken bij christelijke televisie in Mali (Afrika), vertelde over het effect van christelijke programma’s in zijn land. Mali bestaat voor tachtig procent uit moslims. „Moslims stellen hun beeld over christenen bij, raken door goede programma’s geïnteresseerd in het Evangelie en in de christelijke ethiek. Dat zijn zichtbare resultaten.”

In Mali valt een toenemende acceptatie van christendom waar te nemen. Het aantal moslims dat weigert om een christelijke begrafenis bij te wonen vermindert. Ook wordt het aantal aanvallen op christenen in het zuiden minder. De meest ontwikkelde personen zijn het minst agressief ten opzichte van het christendom.

„Na het zien van een christelijk televisieprogramma vertelde een moslim: christenen en moslims preken dezelfde moraal.”

De Bulgaar Stoyko Petkov vertelde dat er vanaf 1998 christelijke programma’s in Bulgarije worden uitgezonden. Ruim 80 procent van de inwoners behoort tot de Bulgaars-Orthodoxe Kerk, 12 procent is moslim. „We willen een eerlijk beeld van het christendom geven. Dat betekent dat we ook eerlijk zeggen dat een christen niet alleen oosters-orthodox is.”

Vaak heerst het misverstand dat niet-oosters-orthodoxe christenen een sekte vormen. „We hopen vooroordelen weg te nemen. Soms willen directeuren van uitzendingsorganisaties eerst weten wat de inhoud van de programma’s is. Men denkt al gauw dat wij te agressief zijn. Ons streven is om bruggen te bouwen tussen de verschillende kerkelijke denominaties. Wij ontmoeten veel mensen die meer willen weten van het christelijk geloof.”

Drs. Arjan Lock van de Evangelische Omroep (EO) memoreerde hoe 3xM en de EO oorspronkelijk vanuit hetzelfde gebouw werkzaam waren. „Beide organisaties hebben dezelfde doelstelling, namelijk om mensen te bereiken met het Evangelie. Ze nemen ondertussen een aparte plaats in. De EO werkt vanuit het publieke bestel en moet voldoen aan de eisen die de overheid stelt, zoals een bepaalde programmamix en pluriformiteit. Ik ervaar het niet als een keurslijf, maar veel meer als een zegen dat wij in een land leven waar de overheid jaarlijks bereid is geld te geven voor programma’s die wij vanuit de missie van de EO kunnen maken.”

De manier waarop de EO de missie concretiseert is echter „behoorlijk veranderd”, zei hij. „In de eerste 25 jaar zag het medialandschap er overzichtelijk uit. De keuze van de kijker was beperkt: er waren twee netten. In onze verkondigende programma’s stond het Woord centraal. We riepen mensen op zich te bekeren. Dat konden we ons permitteren, want we kwamen ongevraagd de huiskamer binnen. De kijker had geen keus. Hij keek naar ons, of moest zijn tv uitzetten.”

Nu komt de EO „ongemerkt” in plaats van ongevraagd binnen: het medialandschap is fundamenteel veranderd. „Over een paar jaar zal iedereen gebruikmaken van digitale televisie. Dan kijk je via internet op een zelfgekozen tijdstip naar een programma”, verwacht Lock. „Bijbelgetrouwe christenen zijn lang geen invloedrijke meerderheid meer. Christelijke organisaties moeten daarom intensiever met elkaar samenwerken. Niet concurrentie, maar partnerschap moet ons drijven.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer