’Betuweroute na vijf jaar uit de rode cijfers’
De eerste vijf jaar na opening kost de Betuweroute het Rijk 35 miljoen euro. Binnen vijf jaar is de exploitatie van de goederenspoorlijn kostendekkend.
Dat staat in een exploitatieplan van de spoorbeheerder ProRail, de commerciële onderneming Towrail en de havenbedrijven van Rotterdam en Amsterdam. Ze hebben het vrijdag aan minister Peijs van Verkeer gestuurd.
De vier partijen zijn bereid de eerste vijf jaar 15 miljoen euro opzij te zetten voor de Betuweroute. Ze willen een exploitatiemaatschappij oprichten die eventuele mee– en tegenvallers incasseert.
ProRail en het Havenbedrijf Rotterdam hebben al eerder een gooi gedaan naar de exploitatie van de goederenspoorlijn. Minister Peijs had de twee bedrijven dat voor de eerste jaren na opening in 2007 ook gegund. Onder druk van de Tweede Kamer moest ze daarvan terugkomen. Het exploitatieplan beviel niet, omdat het traject de Staat te veel geld zou kosten. De aanloopkosten vielen ongeveer twee keer hoger uit dan in het nieuwe voorstel.