Binnenland

Ombudsman gaat commercieel

De Ombudsman breidt zijn dienstverlening uit. Het klachteninstituut gaat mensen tegen betaling juridische steun verlenen. Dat heeft de stichting, die haar subsidie van de overheid verliest, donderdag gezegd.

ANP
16 September 2005 12:01Gewijzigd op 14 November 2020 02:57

Met de juridische hulp springt de Ombudsman in het gat dat is ontstaan door het verdwijnen van de bureaus rechtshulp, zegt directeur Els Prins. Deze bureaus zijn vorig jaar vervangen door juridische loketten. Mensen kunnen daar wel voor advies terecht maar niet langer voor rechtsbijstand tegen een gunstig tarief.

Bij de Ombudsman gaat dit maximaal 75 euro kosten. Mensen moeten dan wel donateur zijn tegen 22,50 euro per jaar. Zij kunnen er terecht met klachten tegen bijvoorbeeld bedrijven, ziekenhuizen en de overheid.

Mensen met een klacht konden al informatie en advies krijgen van de Ombudsman. De stichting ondernam vooral actie als een misstand door meerdere mensen gemeld werd. Na onderzoek kregen zij dan gratis advies van de stichting.

De Stichting Ombudsman, niet te verwarren met de Nationale Ombudsman, die alleen klachten over de overheid behandelt, richt zich nu ook op individuele klachten. Het moet het klachteninstituut helpen om het hoofd boven water te houden. De 300.000 euro aan subsidie van de overheid is de laatste jaren geleidelijk afgebouwd en stopt per 1 januari volgend jaar.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer