ANWB: Chinese auto levensgevaarlijk
De nieuwe Chinese terreinauto Jiangling Landwind is levensgevaarlijk. Een frontale botsing met een snelheid vanaf 64 kilometer per uur zal de bestuurder van de wagen niet overleven. De auto is zo gevaarlijk dat de ANWB en zijn Europese zusterclubs een verbod erop willen. Volgens de importeur rijden er in Nederland al ongeveer honderd rond.
De Chinese auto heeft het technisch niveau van circa dertig jaar geleden, meldde de ANWB woensdag. In de meer dan twintig jaar dat de ANWB over botsproeven publiceert, heeft een voertuig nog nooit zo slecht gescoord.
Bij een frontale botsing wordt het compartiment van de bestuurder geheel samengedrukt. De chauffeur zou volledig klem komen te zitten tussen het dashboard, het stuurwiel en de stoel. Het stuur schiet via het hoofd van de bestuurder tegen het dak. Bij een zijdelingse botsing zou iemand ernstige verwondingen aan zijn hoofd krijgen. De rijeigenschappen zijn beneden peil en de Landwind is ook nog eens slecht voor het milieu.
Importeur P. Bijvelds liet vanaf de autotentoonstelling in Frankfurt weten dat de auto veilig is. De Chinese fabrikant heeft volgens hem veel botsproeven uitgevoerd, waaruit geen schokkende dingen naar voren zijn gekomen. „Er rijden al tienduizenden van deze auto’s rond zonder problemen.” De Landwind is afgelopen maandag in Frankfurt officieel gepresenteerd.
Bijvelds zei verder dat hij de resultaten van de test ondanks zijn verzoek nog niet heeft gekregen. „Zo lang we die niet hebben, kunnen we niet reageren.” De importeur is van plan zelf een test te doen. Mocht blijken dat er inderdaad problemen zijn, dan „nemen wij alle verantwoordelijkheid en zullen we alles doen om dat op te lossen.”
De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) heeft de Landwind niet getest. Volgens een woordvoerder van de ANWB kan de Landwind dankzij een hiaat in de regelgeving toch op de Nederlandse markt komen. Het is mogelijk dat iemand er een in het buitenland koopt, waar de auto is goedgekeurd, en hem vervolgens importeert.
De Landwind is volgens de RDW goedgekeurd in Duitsland, waar de keuringseisen minder streng zijn dan in Nederland. Omdat de auto daar is goedgekeurd, moet de RDW hem op de Nederlandse wegen toelaten. De wagen moet alleen voldoen aan de APK eisen. „We hebben geen wettelijke basis om hem te weigeren”, zei een woordvoerder.
De RAI Vereniging is tegen deze gang van zaken. „Het is een oneigenlijke constructie”, liet K. Pereboom, hoofd technische dienst van deze branchevereniging, weten.
Minister Peijs van Verkeer laat uitzoeken hoe het zit met de Landwind, zei ze in een reactie. Ze benadrukte dat ze de terreinwagens niet aan de grens kan tegenhouden. „Als een Chinese familie met een Landwind vanuit Duitsland de grens over wil, kan ik daar niets aan doen.”