Economie

„Betuweroute dreigt onbereden te blijven”

Railgoederenvervoerders maken zich zorgen over de snelle berijdbaarheid van de Betuweroute die, als alles volgens planning verloopt, in januari 2007 opengaat. De kans is aanwezig dat er de eerste maanden geen of weinig treinen over de goederenlijn zullen rijden.

Redactie economie
14 September 2005 10:12Gewijzigd op 14 November 2020 02:57

In Rotterdam werd daarom woensdag het zogenaamde witboek ”Dwarsliggers of vrije baan” aangeboden aan verkeersminister Peijs. Het rapport gaat over de cruciale drempels voor het gebruik van de Betuweroute die nog moeten worden geslecht voordat er vanaf begin 2007 een trein over kan rijden.

De nota werd opgesteld door een adviesbureau in opdracht van ACTS, ERS en Rail4Chem, alle drie groeiende railgoederenvervoersmaatschappijen.

Er bestaan grote onzekerheden over de nieuwe beveiligingssystemen naar Europese standaard die voor het eerst worden toegepast bij Betuweroute en HSL-Zuid. Ook rond de beschikbare baanvakcapaciteit in Duitsland zijn nog volop vraagtekens.

Daarnaast maken de railgoederenvervoerders zich zorgen over de hoge investeringsrisico’s. „Hierdoor ontstaat het gevaar dat het railgoederenvervoer vanaf 2006 niet meer marktconform en concurrerend is.” Ook de hoogte van de infraheffing die vervoerders moeten betalen voor het gebruik van de lijn kan hun positie schaden, menen ze.

Het is de ambitie van de railgoederenvervoerders een succes te maken van de Betuweroute, zeggen de drie. „Dat kan alleen in een constructieve dialoog tussen de sector en de overheid, die de kaders moeten scheppen voor een marktconform railgoederenvervoer.”

Van alle vervoersmodaliteiten is het railgoederenvervoer de afgelopen tien jaar het sterkst gegroeid. „De liberalisering is een groot succes. Door de sterke verbetering van het railproduct in termen van betrouwbaarheid, frequentie en commerciële tarieven zijn en worden aanzienlijke volumes overgeheveld van weg naar rail.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer