ING liet klanten te veel betalen
ING Bank heeft grote klanten jarenlang te veel laten betalen. Het bankbedrijf heeft 38 miljoen euro uitgetrokken om grote klanten terug te betalen.
„Het spijt ons zeer dat we onze klanten onbedoeld te veel hebben laten betalen”, aldus directievoorzitter R. Hamers in een schriftelijke verklaring.
Het is niet de eerste keer dit jaar dat ING Groep, waar de bank toe behoort, blundert. Bij dochterbedrijf Nationale Nederlanden werd bekend dat beleggingsopbrengsten jarenlang verkeerd berekend waren.
Onlangs werd duidelijk dat toezichthouder AFM een voorkenniszaak bij de bank heeft overgedragen aan justitie. En in augustus werd een marketingdirecteur ontslagen. Achteraf bleek de man grotendeels ten onrechte te zijn beschuldigd.
Deze keer heeft de ING Bank 25.000 van de 160.000 grote klanten te veel geld in rekening gebracht. Het gaat over de periode tussen 1998 en 2004. Begin augustus zijn de klanten geïnformeerd.
Bij 10.000 grote klanten gaat het om een bedrag tussen 2 cent en 25 euro. Bij 15.000 klanten gaat het om grotere bedragen. „We zullen er alles aandoen om dit in de toekomst te voorkomen”, aldus Hamers.