Consumentenbond eist regels voor ’light’–voedsel
De Consumentenbond wil dat er regels komen voor het gebruik van de term ’light’ op eten en drinken. Volgens de belangenbehartiger is de benaming veelal misleidend en daarom slecht in de strijd tegen overgewicht.
De term ’light’ zegt vaak niets over de voedselwaarde, liet de Consumentenbond vrijdag weten. Bovendien bevatten veel van de producten, zoals chips, toch dikmakers als vet en zout. „Soms werkt het zelfs misleidend omdat het suggereert dat het om een gezond product gaat".
De bond wil daarom dat het etiket van eten en drinken de voedingswaarde vermeldt. „Gezien het snel groeiende aantal mensen met overgewicht, hart– en vaatziekten en diabetes is het verstrekken van eerlijke informatie op producten van cruciaal belang".
Inmiddels lijkt zo’n etiket eraan te komen. Donderdag werd bekend dat de levensmiddelenindustrie een nieuw logo op producten introduceert om consumenten over de voedingswaarde te informeren.
Verder stelde deze Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) een paar maanden geleden een reclamecode op waardoor voedselreclame niet langer mag aanzetten tot overconsumptie. Ook moeten voedselproducenten voorzichtig omspringen met spotjes en advertenties voor kinderen.
De Consumentenbond noemt de code een lege huls omdat de regels niet verder gaan dan de algemene regels voor reclame. Het nieuwe logo met informatie over de voedingswaarde noemt een woordvoerster van de Consumentenbond wel „een stap in de goede richting".