Forse kritiek op uitstel km-heffing
Het kabinet krijgt van alle kanten forse kritiek op het uitstel van de invoering van een kilometerheffing. Minister Peijs van Verkeer vindt de introductie van zo’n heffing in het hele land nu nog veel te duur.
Peijs presenteerde donderdag de nieuwe Nota Mobiliteit, de langetermijnvisie van het kabinet op de verkeersproblematiek. De nota richt zich op voorspelbaar, betrouwbaar en veilig vervoer van A naar B. Als het aan Peijs ligt, arriveert in 2020 95 procent van de reizigers op tijd, zijn de files met 40 procent ingekrompen, ligt het aantal verkeersdoden nog veel lager en is de uitstoot van fijn stof en NO(inx( met 40 procent gedaald.
Over een belangrijk onderdeel van het verkeersbeleid, de invoering van een kilometerheffing, heeft het kabinet echter nog geen besluit genomen. De Tweede Kamer had daar wel om gevraagd. Peijs vindt het „gewoon niet verantwoord” om nu al een besluit te nemen. De benodigde techniek voor kilometerheffing vergt nu een eenmalig bedrag van 3 miljard euro en daarna 800 miljoen per jaar voor de exploitatie van het systeem. Kilometerheffing wordt pas landelijk ingevoerd als er een betaalbaar systeem op de markt is, zei Peijs donderdag.
Het kabinet gaat wel werken aan een knelpuntenheffing om versneld enkele verkeersknelpunten aan te pakken. De weggebruiker moet pas een heffing gaan betalen als het knelpunt is opgelost. Daarnaast blijft er altijd een alternatieve, gratis route die om het knelpunt waarvoor betaald moet worden heen leidt. Namens de provincies waarschuwde Zuid-Hollands gedeputeerde J. Van Nieuwenhoven echter voor het gevaar van sluipverkeer.
Het uitstel van de invoering van een kilometerheffing valt allerminst in goede aarde bij het bedrijfsleven, ANWB, natuur- en milieuclubs en de grote steden Amsterdam en Den Haag. Volgens ANWB-topman G. van Woerkom heeft de regering het advies van de commissie-Nouwen naast zich neergelegd. Hij doelde op de club van zijn voorganger, met werkgeversorganisaties VNO-NCW, MKB, vervoersorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN), lagere overheden en natuurorganisaties plus de ANWB zelf, die na moeilijke gesprekken in mei een eensgezind advies uitbracht over een landelijke kilometerprijs.
Een kamermeerderheid van CDA, VVD en LPF vindt het goed dat de kilometerheffing is uitgesteld. „Er is nu geen zicht op de financiële haalbaarheid van de heffing”, stelt VVD-kamerlid Hofstra.
Regeringspartij D66 en de oppositiepartijen PvdA, GroenLinks, SP, ChristenUnie en SGP zijn kritisch over het uitstel van de kilometerheffing. SGP’er Van der Staaij betreurt het uitstel. ChristenUnie-kamerlid Slob vindt het „ronduit teleurstellend.” Hij is overigens ook niet te spreken over de Nota Mobiliteit in zijn geheel. „De nota spoort niet. Na 2015 wordt er geen cent meer geïnvesteerd in nieuw spoor, terwijl er nog wel miljarden worden gestopt in snelwegen. Deze nota leidt niet tot een duurzaam mobiliteitsbeleid.”