Friesland Foods ziet winst dalen
Het zuivelconcern Friesland Foods is in de eerste helft van dit jaar uitgekomen op een nettowinst van 45 miljoen euro, 8 procent minder dan een jaar geleden.
De winstdaling is vooral een gevolg van mindere resultaten in Azië en Afrika. Bovendien drukken hogere prijzen voor grondstoffen en verpakkingen in beide werelddelen de prestaties. Dat heeft Friesland Foods, bekend van Friesche Vlag, Frico, Chocomel en Appelsientje, vrijdag bekendgemaakt.
De tegenvallers in Azië en Afrika konden onvoldoende worden gecompenseerd door een beter bedrijfsresultaat in West-Europa. Juist in die regio wierpen de positieve effecten van reorganisaties vruchten af.
De netto-omzet nam 1 procent af tot 2,17 miljard euro. Daar staat tegenover dat de omzet van de hoofdmerken 1 procent is gestegen tot 1 miljard. In Nederland is het zuivelconcern tevreden over Chocomel, Breaker en Fristi. Chocomel doet het ook in het buitenland goed. Daarnaast is Friesland Foods onder meer te spreken over de verkopen van Debic (bakkerijproducten) en Pöttyös (kwarkrepen in Hongarije).
Het zuivelbedrijf merkt op dat de hogere grondstofprijzen in Afrika en Azië vertraagd of slechts beperkt kunnen worden doorberekend. „Zo zijn we in Thailand gebonden aan door de overheid bepaalde minimumprijzen”, legt een woordvoerder uit. „Verder gaat hebben consumenten in die gebieden niet zo veel te besteden, waardoor we voorzichtig moeten omgaan met prijsverhogingen.”