Energielogo tegen overgewicht
In de strijd tegen overgewicht introduceert de levensmiddelenindustrie een nieuw logo op haar producten om consumenten over de voedingswaarde te informeren.
De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) verwacht dat eind dit jaar het zogenoemde energielogo op de eerste producten zal verschijnen. „Als iemand een zak chips koopt, moet hij in één oogopslag kunnen zien hoeveel voedingswaarde een portie ervan bevat ten opzichte van wat een gemiddeld persoon dagelijks nodig heeft”, aldus FNLI-directeur P. den Ouden donderdag. Volgens hem kan de consument dan beter inschatten hoeveel hij van de chips wil eten en of hij daar de rest van de dag rekening mee moet houden. Albert Heijn presenteerde donderdag een eigen keurmerk voor gezonde voeding.
De FNLI streeft juist naar één gemeenschappelijk logo voor Nederland, naast de gebruikelijke voedingswaarde-informatie die nu op de producten staat. De industrie wil in het logo ook zo veel mogelijk de energiewaarde per portie van een product melden. Nu wordt de voedingswaarde standaard per 100 gram aangegeven. „Maar bij hagelslag heb je het bijvoorbeeld over circa 10 gram die mensen op hun boterham strooien”, stelt Den Ouden.
Met het logo wil de federatie een bijdrage leveren aan het Convenant Overgewicht, dat nog dit najaar onder leiding van voormalig politiek leider Rosenmöller van GroenLinks een actieplan zal presenteren. Het convenant is een initiatief van het ministerie van Volksgezondheid. Behalve de FNLI werken het het ministerie van Onderwijs, sportkoepel NOC*NSF, Koninklijk Horeca Nederland, Zorgverzekeraars Nederland, supermarktorganisatie CBL en de Vereniging Nederlandse Cateringorganisaties mee.