Hard saneren slecht voor imago bedrijf
Duurzaam ondernemen begint te lonen voor bedrijven die hun imago willen oppoetsen. Hard saneren beschadigt je reputatie fors, zowel bij zakenpartners als bij werknemers.
Dat blijkt uit onderzoek van het zakenblad Management Team. Onderzoeksbureau NIPO heeft voor het blad 1200 managers ondervraagd over hun favoriete werkgevers, zakenparters en aandelen. De daaruit gedestilleerde top-500 aan bedrijven is zaterdag in Management Team gepubliceerd.
Shell is veruit het favorietste bedrijf. Volgens president-directeur J. van der Veer van de oliemaatschappij komt dit doordat zijn onderneming luistert naar kritiek uit de samenleving. Hij wijst in zijn toelichting op milieukwesties rondom olieplatform Brent Spar en Nigeria.
„Wij willen duurzaam en degelijk opereren. Je moet je negatieve voetafdruk zo klein mogelijk maken in overleg met de mensen die jouw voetafdruk dagelijks tegenkomen”, aldus Van der Veer.
Shell heeft de nummer een positie veroverd op Philips. Het elektronicaconcern is gekelderd naar de vierde plaats. Als reden voor het afkalvende imago wordt het gerommel in top en de algehele malaise in de technologiesector aangevoerd.
G. Kleisterlee volgde eind vorig jaar C. Boonstra op als de eerste man bij Philips. Hij presenteerde vervolgens dit voorjaar een recordverlies en sloeg aan het saneren. Ondertussen werd Boonstra achtervolgt door justitie, omdat de oude bestuursvoorzitter verdacht werd van aandelenhandel met voorkennis.
Ook andere grote bedrijven waar forse reorganisaties werden aangekondigd, zoals ABN Amro en KPN, liepen forse deuken op in hun imago. Zij kregen minder stemmen, maar onvoldoende om net als Philips flink te kelderen in de top-500.
Grootste stijger in de index is de Rabobank. Deze bank heeft in het sociaal plan voor een reorganisatie „zijn sociale gezicht” laten zien, zo luidt de toelichting.
Bovendien heeft de Rabobank haar maatschappelijke verantwoordelijkheid genomen tijdens de mond- en klauwzeercrisis, meent bestuursvoorzitter H. Smits. Met calamiteiten als mkz zien mensen volgens hem pas goed of een bedrijf midden in de samenleving staat.