Binnenland

Oppositie teleurgesteld over uitblijven kilometerheffing

PvdA en GroenLinks hebben felle kritiek op het uitblijven van kabinetsplannen voor rekeningrijden. Adviezen voor invoering van een knelpuntenheffing vanaf 2009 als opstapje naar een landelijke kilometerprijs vanaf 2012 tegen de dichtslibbende wegen en de luchtvervuiling zijn volgens de oppositiepartijen in de wind geslagen.

ANP
7 September 2005 19:00Gewijzigd op 14 November 2020 02:55

„Het kabinet bewijst lippendienst aan de commissie–Nouwen. Het is voor het kabinet de commissie ’Nou en’ door de knelpunten– en kilometerheffing voor zich uit te schuiven", zei woensdag PvdA–fractiewoordvoerder Verdaas na het lezen van de vernieuwde Nota Mobiliteit. De ministerraad werd het vrijdag eens over deze verkeersplannen tot 2020. Het ging erom of de adviezen van een werkgroep of platform, geleid door oud–ANWB–voorzitter Nouwen, voor beprijzing van het autorijden, waren omarmd.

Minister Peijs (Verkeer) licht het kabinetsbesluit donderdag op een persconferentie toe. Maar ook GroenLinks reageerde woensdag teleurgesteld. Peijs’ ministerschap „kan halverwege als mislukt worden beschouwd", aldus fractiewoordvoerder Duyvendak.

In de naar het ANP uitgelekte nota staat dat het kabinet „alle voorbereidingen treft om een volgend kabinet in staat te stellen om een besluit te nemen over de kilometerprijs". De kosten van de kilometerprijs „zijn te hoog en prohibitief voor invoering". Duyvendak: „Zoals sinds 1989 (verkeersminister Kroes) beprijzing zogenaamd wordt voorbereid voor een volgend kabinet. Peijs zet deze treurige traditie voort".

De CDA–bewindsvrouw stond ook onder druk van een door de Kamer aanvaarde PvdA–VVD–motie om deze kabinetsperiode en dus voor 2007 werk te maken van invoering van een kilometerheffing.

PvdA–initiatiefneemster Dijksma reageerde zeer teleurgesteld. Volgens haar stelt het kabinet een besluit uit „uit pure angst dat dit kiezers kost". VVD–collega Hofstra wil pas donderdag reageren.

CDA–collega Van Heijum wil ook eerst de presentatie van de minister afwachten, maar geeft aan begrip te hebben voor het argument van uitstel vanwege de rekening. De kosten van een kilometerheffing lopen op tot 2 á 4 miljard euro voor de systeemkosten (zoals tolkastjes en controleapparatuur) en 1 á 1,5 miljard per jaar voor het onderhoud. Er zijn volgens het CDA heel veel argumenten om eerst te kijken of de techniek goedkoper kan.

Het CDA was al eerder kritisch over Nouwens knelpuntenheffing, op het punt dat er betaald moet worden als er nog gewerkt wordt. Beter is te wachten tot de weg er ligt. Voor deze koers kiest het kabinet nu ook.

De werkgroep–Nouwen is woensdag geïnformeerd door minister Peijs en collega Zalm (Financiën). Volgens Stichting Natuur en Milieu kiest het kabinet „in tegenstelling tot bedrijfsleven, ANWB en andere organisaties" in het platform niet voor een prijs per kilometer. Ook andere ’Nouwen–leden’ reageren afkeurend dat „een groot deel van het Nouwen–advies niet is overgenomen". De eerste fase van de knelpuntenheffing „is eruit gesloopt", verluidde het in de vervoerswereld. Van een verankering van de invoering van een kilometerprijs is geen sprake, aldus andere bronnen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer