Economie

Albert Heijn brengt Ahold meer winst

Ahold heeft in het tweede kwartaal meer winst behaald, ondanks moeilijke marktomstandigheden door onder meer de prijzenoorlog.

ANP
7 September 2005 10:58Gewijzigd op 14 November 2020 02:55

De stijging is mede te danken aan goede prestaties van Albert Heijn en andere supermarkten in Europa, liet het supermarktconcern woensdag weten.

De operationele winst steeg van 217 miljoen tot 248 miljoen euro. Dat is lager dan de 297,4 miljoen waar analisten gemiddeld op rekenden. De nettowinst kwam uit op 130 miljoen euro tegen een verlies in dezelfde periode vorig jaar van 28 miljoen euro. Ahold meldde een maand geleden al de omzet over het tweede kwartaal. Die is, grotendeels door wisselkoerseffecten, met 0,9 procent afgenomen tot 10,4 miljard euro.

Supermarktmarktketen Albert Heijn zag de omzet met meer dan 5 procent stijgen, waardoor ook de winst toenam. De prijsverlagingen gecombineerd met sterke kostenbesparingen wierpen duidelijk hun vruchten af. Ook is Ahold tevreden over de gang van zaken bij de supers in Scandinavië en Centraal–Europa en bij Schuitema, bekend van de C1000–winkels. Ahold heeft een belang van ruim 70 procent in Schuitema. Analisten vinden de supermarktresultaten, zowel in Nederland als in de Verenigde Staten, tegenvallen.

Het concern erkent nog niet tevreden te zijn over de reorganisatie in de Verenigde Staten. Ahold bouwt enkele supermarkten van zijn Giant–Landover–keten om en frist winkels op, maar dat gaat te langzaam. We zijn een beetje gefrustreerd over Giant–Landover,€ lichtte bestuursvoorzitter Anders Moberg toe.

De topman van het detailhandelsconcern, dat ongeveer 70 procent van de omzet in de VS haalt, vreest dat de stijging van de olieprijs en meer recentelijk de gebeurtenissen in New Orleans hun uitwerking op het consumentengedrag niet zullen missen. Daardoor wordt het lastiger om de doelstellingen voor 2006 te halen.

Ahold verwacht volgend jaar een stijging van de netto–omzet met 5 procent. Dat moet onder meer gebeuren met de onlangs overgenomen winkels in Tsjechie. Ahold neemt daar maximaal 67 winkels van de Oostenrijkse supermarktketen Julius Meinl over. Het is de eerste overname sinds Ahold begin 2003 het boekhoudschandaal openbaarde.

Het Nederlandse supermarktconcern gaat nu niet hand over hand door met acquisities. „We kijken vooral naar activiteiten die we kunnen kopen, niet zozeer naar bedrijven. Een grote overname zit er zeker niet in", aldus Moberg.

Behalve Albert Heijn presteerde ook de Amerikaanse supermarktactiviteit Giant–Carlisle/Tops Arena goed. De winst bij dit onderdeel steeg in het tweede kwartaal 12,5 procent. In het recente verleden was de Amerikaanse detailhandelstak voor Ahold het zorgenkindje.

US Foodservice, het bedrijfsonderdeel waar de winst met honderden miljoenen werd opgeblazen, wist de resultaten ook te verbeteren. Het bedrijfsresultaat steeg ruim 10 procent, vooral dankzij hogere marges. Die zijn een gevolg van een reeks van factoren zoals betere inkoopcondities, kostenbesparingen en het beëindigen van minder renderende activiteiten.

In november komt het concern met een strategisch plan voor US Foodservice. Ahold heeft voor de zomer aangegeven de divisie te willen behouden en zal over twee maanden uitleggen waar het concern met de bedrijfsactiviteit heen wil.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer