Niet alleen vrouwen rijden velgen aan flarden
Met een zwaar beschadigde velg komen ze bij de VelgenDokter. „Mijn vrouw heeft een stoeprandje geraakt.” Meer dan eens komt de aap uit de mouw als vrouwlief toevallig zelf na reparatie het exemplaar komt ophalen. „Ik een stoeprandje geraakt?! Echt niet, dat heeft-ie zelf gedaan.” Jaarlijks knapt de VelgenDokter in Uden zo’n 10.000 tot 12.000 licht metalen velgen op. Zo goed als nieuw.
Vele tientallen ’patiënten’ liggen in de wachtkamer van de VelgenDokter te wachten. Gebutste, gebroken, geoxideerde, bekraste of geschaafde velgen. Aangetast door zout en pekel. Of hardhandig in aanraking gekomen met een trottoirband, een verkeersdrempel of een gat in de weg. In eerste oogopslag lijkt er weinig hoop voor ze. Maar geneesheer Eenbergen stelt een andere diagnose. Geen velg zo krom of de VelgenDokter weet een behandeling.
Tien jaar geleden zijn Henry en Mieke Eenbergen voor zichzelf begonnen. De uit de hand gelopen hobby is nu een bedrijf met een omzet van een dikke 200.000 euro. „Het is van te voren nooit onze bedoeling geweest. Henry nam in de avonduren, naast z’n gewone werk, wel eens wat velgen onder handen. Maar door de enorme hoeveelheid werk ging dat niet meer. Het werd nachtwerk. Dan moet je een keus maken.”
Op Oostwijk 35 beschikt de VelgenDokter over een grote loods voor de reparatie van velgen. Achterin staan twee straalkasten, rechts enkele draaibanken, voorin een werkbank voor schuurwerk. Middenin staat een stelling, van onder tot boven gevuld met tientallen exemplaren. In een grote, professionele spuitcabine liggen een tiental versgespoten velgen te drogen.
In de straalkast ligt -achter glas- een velg met honingraatstructuur. Mieke steekt haar handen in een paar aan de kast bevestigde handschoenen en pakt op de tast het spuitpistool. Alle ongerechtigheden fluiten van de velg. Tot in de kleinste hoekjes toe. Ondertussen draait Henry op de draaibank de buitenste millimeters van een velg eraf. Het aluminium spiegelt in het tl-licht.
Nederland telt een drietal bedrijven voor het repareren van velgen. Maar alleen de VelgenDokter biedt alle mogelijke behandelingen, zegt Mieke. Richten, stralen, lassen, spuiten, polijsten. Ze pakt een Renault Alpine-velg uit de showroom. „Deze worden niet meer gemaakt. Rijdt iemand toevallig een deuk in zo’n velg, dan heeft hij een probleem.”
Sommige velgen zijn zo zwaar beschadigd dat reparatie alleen mogelijk is door er een compleet nieuw stuk in te lassen. De Velgendokter draait er zijn hand niet voor om. Mieke pakt een gelast exemplaar uit de showroom. „Alleen kenners zien kleurverschil. Wij zeggen dan ook niet dat we velgen nieuw maken, maar zo goed als nieuw.”
Sommige mensen geven een vermogen uit aan velgen. „Wij krijgen hier velgen van meer dan 5000 euro per set”, zegt Mieke zonder blikken of blozen. „Als er dan eentje is beschadigd, is het goedkoper om te repareren, dan om ze alle vier te vervangen.”
Prijzen voor reparatie lopen uiteen. Voor het rondmaken van een gedeukte velg vraagt de VelgenDokter 40 euro. Het stralen en spuiten van een velg kost een 52 euro. Zitten er veel spaken in een velg dan loopt de prijs op tot 52 euro. De duurste variant is het richten, lassen, stralen en spuiten van een drie-delige velg. Daarvoor schrijft het velgenreparatiebedrijf al snel een rekening van zo’n 140 tot 160 euro per velg uit. „Altijd nog fors minder dan 500 euro voor een nieuwe velg”, relativeert Mieke.
Net als in de zorg, kent ook de VelgenDokter wachtlijsten. Voor het richten van een velg, geldt een wachttijd van een anderhalve week, het opknappen vergt al snel anderhalve maand. „Klanten kunnen daarom beter eerst een afspraak maken voordat ze hun auto op blokken zetten en voor de deur staan.” Tot eind juni zit de wachtkamer vol.
Het klantenbestand van de VelgenDokter bestaat momenteel uit 1400 bedrijven en particulieren. Klanten bevinden zich vooral in het westen. Twee twee per week maakt een chauffeur uit Uden een rondje langs de grote steden. Utrecht, Den Haag, Zoetermeer, Amsterdam, Rotterdam.
„In het westen zijn aluminium velgen meer een rage. Daar mag het wat meer kosten. Een Brabander is wat zuiniger. In de grote steden heb je meer van dat popi-jopi volk. Die moeten meer opvallen. Velgen van 15 of 16 inch is niet genoeg, nee, dat moet 17 of 18 inch zijn.” Het klantenbestand loopt sterk uiteen. „Van een directeur met een mooie auto tot een kamper die vooral graag gezien wil worden. Van kamp tot kak.”