Park in plaats van spoor door hart Delft
De spoorlijn die nu nog op hoge pilaren door het centrum van Delft loopt, deelt de stad na 2011 niet meer in tweeën. Het spoorviaduct maakt plaats voor een tunnel, die ruimte laat voor onder meer een park, kantoren en woningen. De gemeente Delft maakte dinsdag bekend dat ze op 5 oktober de overeenkomst voor het project tekent met de ministers Peijs van Verkeer en Waterstaat en Dekker van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu.
De twee departementen dragen samen 344 miljoen euro bij om het viaduct te vervangen, dat van noord naar zuid door de stad loopt. De bijdrage van Delft is 45,5 miljoen, die van de provincie Zuid–Holland 30 miljoen en het stadsgewest Haaglanden investeert 11,3 miljoen euro. De bouw van kantoren en 1500 woningen moet een bijdrage van 78 miljoen euro opleveren, rekent de gemeente voor.
Over de aanleg van de tunnel steggelen Delft en het rijk al sinds 1988. Vorig jaar zei minister Peijs nog de zaak niet belangrijk genoeg te vinden om er geld voor vrij te maken, hoewel een meerderheid van de Tweede Kamer de ondergrondse tunnel wilde. In november gaf de bewindsvrouwe toe, omdat zij geld uit meevallers op haar begroting kon toezeggen.
Als alles volgens plan verloopt, begint de aanleg van de tunnel in 2008. De eerste treinen zouden in 2011 moeten rijden. In de ’Spoorzone’ komen verder een station gecombineerd met een gemeentekantoor, een stadspark, water–, fiets– en parkeervoorzieningen en wegen.