Postbank tobt met Girotel Online
Met het elektronische thuisbankiersysteem Girotel Online van de Postbank is het de afgelopen week „tobben” geweest. Rekeninghouders van de bank met een abonnement voor thuisbankieren via internet konden niet van Girotel opaan. Geregeld lag het systeem door technisch problemen plat.
Dat heeft een woordvoerster van de Postbank zaterdag gezegd. De bank brengt ter compensatie van het ongemak de circa 800.000 abonnees met in totaal 1,2 miljoen rekeningen in juni geen kosten in rekening.
„Dan hebben we het over abonnementskosten van 1,82 euro per persoon. Dat is niet echt veel, maar het gaat om het gebaar”, aldus de woordvoerster. Volgens haar valt de schade voor de Postbank mee. „Dit soort zaken zie je niet terug in de winstcijfers. Tegemoetkomingskosten zijn van te voren ingecalculeerd.”
Door de technische problemen konden rekeninghouders deze week vaak geen geld overboeken en ook niet hun saldo opvragen. Het grootste aantal klachtentelefoontjes nadat het systeem weer eens plat ging, komt op zo’n 2000 uit. De Postbank kan niet zeggen hoeveel klachten er in totaal zijn binnengekomen.
Volgens de zegsvrouw lijken de problemen nu opgelost. „Na alle maatregelen die we hebben genomen moet het systeem beter gaan draaien dan het in weken heeft gedaan”, sprak zij hoopvol.