Buitenland

Bedrijfsleven schiet slachtoffers te hulp

De nasleep van de orkaan Katrina heeft ook bij het Amerikaanse bedrijfsleven een gevoelige snaar geraakt. Donderdag kwamen bedrijven op eigen initiatief in actie om slachtoffers hulp te bieden.

ANP
2 September 2005 11:09Gewijzigd op 14 November 2020 02:54

Sommige ondernemingen beperken zich tot het geven van geld aan hulporganisaties zoals het Rode Kruis. Andere verlenen meer directe bijstand door het sturen van spullen die nodig zijn.

Een van die ondernemingen is Abbott Laboratories. De farmaceut doneert 2 miljoen dollar aan contanten alsmede 2 miljoen dollar aan medicijnen. Bierbrouwer Anheuser-Busch stuurt meer dan 800.000 flessen drinkwater naar het rampgebied plus een 250.000 dollar in geld.

Shell stelde via zijn dochterbedrijf Shell Oil Company en partner Motiva Enterprises 2 miljoen dollar beschikbaar aan het Amerikaanse Rode Kruis. Donaties van medewerkers worden verdubbeld tot een maximum van 1 miljoen dollar.

Farmacieconcern Bayer deed een toezegging van 2 miljoen dollar in contanten en medische producten. Bovendien verdubbelt het bedrijf de donaties van de 16.400 Amerikaanse werknemers. Printerfabrikant Canon kwam met 1 miljoen dollar over de brug en verdubbelt de giften van de eigen werknemers. De Japanse autofabrikant Toyota doneert 5 miljoen dollar.

Softwareproducent Oracle gaat de hulpverlening en de opbouw in het gebied ondersteunen. Ook Oracle verdubbelt de donaties van de eigen werknemers in de Verenigde Staten.

Telecomconcern SBC Communications wil ongeveer 1000 telefoons beschikbaar stellen voor slachtoffers in New Orleans. Met de toestellen kunnen mensen gratis korte- en langeafstandsgesprekken voeren. Ook stelt de onderneming gratis computers met snelle internetverbindingen beschikbaar.

Meer over
Orkaan Katrina

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer