Economie

Tweede Maasvlakte op de tekentafels

De Tweede Maasvlakte gaat bij de grote bouwcombinaties op de tekentafels. Het Rotterdamse Havenbedrijf begint maandag met de aanbesteding. De aannemer krijgt ruim de tijd voor een ontwerp van het megaproject, want pas in de zomer van 2007 moet bekend zijn wie het 2000 hectare grote haventerrein in de Noordzee aanlegt.

Redactie economie
2 September 2005 10:54Gewijzigd op 14 November 2020 02:54
ROTTERDAM – Een artist’s impression van de nieuwe Tweede Maasvlakte, ruim 2000 hectare nieuwe landaanwinning in de Noordzee. De grote aannemerscombinaties mogen zich de komende maanden buigen over de visuele invulling van het project. Foto RD
ROTTERDAM – Een artist’s impression van de nieuwe Tweede Maasvlakte, ruim 2000 hectare nieuwe landaanwinning in de Noordzee. De grote aannemerscombinaties mogen zich de komende maanden buigen over de visuele invulling van het project. Foto RD

Dat heeft het Havenbedrijf donderdag bekendgemaakt. Tot halverwege 2007 worden er geen besluiten genomen, die het onmogelijk maken om nog met de voorbereidingen voor het project te stoppen. Op dat moment is er ook duidelijkheid over de eerste klant(en). Contractering gebeurt pas onder de voorwaarde dat het herstel van de Planologische Kernbeslissing (PKB), nodig nadat de Raad van State vond dat te weinig rekening was gehouden met de natuur, en de vergunningprocedure positief worden afgerond.

Als de Tweede Maasvlakte doorgaat, krijgt de aannemer een enorme klus. Om een zeewering tot 10 meter boven de zeeoppervlakte aan te leggen, moet alleen al 325 miljoen kubieke meter zand worden aangebracht. „Sinds de aanleg van de Oosterscheldewerken heeft Nederland niet meer zo’n werk gekend”, aldus projectdirecteur R. Paul donderdag in een toelichting.

Het Havenbedrijf heeft ervoor gekozen zo veel mogelijk werkzaamheden in één contract onder te brengen. Dat betekent dat er voor tussen de 1 en 1,5 miljard euro aan werk „op de markt” wordt gebracht. De Tweede Maasvlakte wordt becijferd op 2,9 miljard euro. Samen met aanvullende werken kost de landuitbreiding in zee in totaal 3,5 miljard euro.

De aannemer, wiens bedrijf ten minste een omzet van 500 miljoen euro per jaar en ervaring in waterwerken dient te hebben, kan zijn tanden stukbijten op de inrichting van dit nieuwste stukje Nederland. Dat bestaat in ieder geval uit 3 kilometer harde zeewering, het weghalen van 800 meter bestaande harde zeewering op de plek (waar straks de schepen van de Maasvlakte 1 naar Maasvlakte 2 varen) en de aanleg van 8 km zachte zeewering (kunstmatige duinen en strand). Tot eind oktober kunnen gegadigden zich melden.

Vaststaat dat de Tweede Maasvlakte voor het overgrote deel zal worden bevolkt door containerbedrijven. Er zijn al vijftien belangstellende bedrijven voor de toplocatie. Een kleiner deel van het terrein wordt gereserveerd voor industrie, een ander deel voor overslag.

Ter compensatie wordt voor de kust van Delfland 35 hectare natuur, 7 hectare zeereep bij de Brouwersdam en een 25.000 hectare groot zeereservaat nabij Goeree Overflakkee aangelegd.

De Tweede Maasvlakte zal aan een aantal duurzaamheidseisen moeten voldoen. Enkele hoogleraren buigen zich op verzoek van het Havenbedrijf over de visuele aspecten, de inrichtingseisen en het milieu, zoals de luchtkwaliteit. De directeur van het Havenbedrijf, H. Smits, overweegt om bij het verlenen van de concessies af te dwingen dat een bepaald deel van het containervervoer via het spoor richting achterland wordt vervoerd, zo liet hij donderdag doorschemeren. Volgens hem is dat tot op heden slechts op één plek ter wereld toegepast, in een Amerikaanse haven.

Als alles doorgaat en de Raad van State geen roet meer in het eten gooit, verwacht Smits dat het eerste bedrijfsterrein in 2012 in gebruik kan worden genomen. Omdat bij de inrichting volledig rekening wordt gehouden met de wensen van de klanten, kan het tot 2014 duren voordat de Tweede Maasvlakte in vol bedrijf is.

„Maar het moet wel binnen afzienbare tijd duidelijk worden dat de aanleg doorgaat”, aldus Smits. Hij vreest dat grote klanten zich anders tot Belgische en Duitse havens zullen wenden, waar eveneens extra ruimte voor containeroverslag wordt ontwikkeld. Wat hem betreft, is het in de zomer van volgend jaar helder. Gegevens over de gevolgen van de aanleg van de Tweede Maasvlakte voor het transport van vislarven en slib naar de Waddenzee, zijn dan ook bekend. Minister Peijs stelt hiernaar een onderzoek in. De Tweede Kamer heeft zich op dat tijdstip over het project uitgesproken. Vrijdag staat het onderwerp Maasvlakte ook op de agenda van het kabinet.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer