Binnenland

Minister Peijs streng bij brommerrijbewijs

Als het aan minister Peijs (Verkeer) ligt, raken snelheidsmonsters op bromscooters al bij de eerste de beste verkeersovertreding hun rijbewijs kwijt. De bewindsvrouw waarschuwde daar donderdag voor na de uitreiking van het eerste kenteken voor bromfietsen.

Binnenlandredactie
2 September 2005 09:39Gewijzigd op 14 November 2020 02:54

In de loop van 2006 wordt het bromfietsrijbewijs ingevoerd, bedoeld om samen met het verplichte kenteken het aantal brommerongevallen terug te dringen. Twee verkeersovertredingen, bijvoorbeeld te hard rijden en door rood rijden, leiden dan tot het verlies van het rijbewijs. Overtredingen met de brommer zullen tevens meetellen voor het autorijbewijs, waarvoor een puntensysteem komt.

Peijs wil verder gaan als deze aanpak niet werkt. Op korte termijn zijn zulke drastische maatregelen niet te verwachten. In 2009 komt er eerst een evaluatie van het nieuwe systeem, zei de bewindsvrouw. Daarna pas zou de strengere aanpak kunnen ingaan.

De kentekenplaat (met bijbehorend bewijs) moet niet alleen het aantal (dodelijke) brommerongelukken terugdringen. Verwacht wordt dat het aantal diefstallen afneemt. Doorverkopen van een gestolen brommer kan niet zomaar meer want een gestolen exemplaar, mits aangifte is gedaan, kan niet op de naam van een ander gezet worden.

Volgens Peijs is het effect van het kenteken al te merken. Er is in de krant momenteel een hausse aan aanbiedingen van brommers, die dieven kennelijk kwijt willen. Zij riep bromfietseigenaren daarom ertoe op snel hun bezit van een kenteken te voorzien, om het dievengilde het moeilijk te maken. Dat kan tot eind oktober 2006. Op 1 januari 2007 moeten alle bromfietsen een kenteken hebben.

De nieuwe regeling geldt ook brommobielen. Paul van Kassel, importeur van Microcar, juicht de maatregel toe. „Daarmee gaat de brommobiel een nog hechtere, volwassen plaats innemen in het verkeer. Bovendien betekent het kenteken een drastische vermindering van de kans op diefstal.”

Het eerste kenteken ging donderdag naar Froukje de Both, mede omdat in juli al na een paar dagen haar splinternieuwe bromscooter in Amsterdam werd gestolen. Na een paar weken kreeg ze die weer terug. Door de publiciteit over de diefstal werd de grond de dief kennelijk te heet onder de voeten.

De Both ruilde die scooter, die enkele kleine beschadigingen vertoonde, in voor een nieuw exemplaar. Volgens de Goudse bromfietshandelaar Cech, die donderdag zijn zaak voor de presentatie beschikbaar stelde, ging het om een retroscooter van 3500 euro, waar de gemiddelde brommers 1600 tot 1700 euro kosten.

Op de nieuwe, witte scooter van De Both schroefde minister Peijs de eerste kentekenplaat, ook nog eens voorzien van de nieuwste letter-cijfercombinatie (01DBB01) die de RDW de komende jaren geleidelijk invoert.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer