Bedrijven VS schieten slachtoffers te hulp
De nasleep van de orkaan Katrina heeft ook bij het Amerikaanse bedrijfsleven een gevoelige snaar geraakt. Donderdag kwamen bedrijven op eigen initiatief in actie om slachtoffers hulp te bieden.
Sommige ondernemingen beperken zich tot het geven van geld aan hulporganisaties zoals het Rode Kruis. Andere verlenen directere bijstand door het sturen van spullen die nodig zijn.
Een van die ondernemingen is Abbott Laboratories. De farmaceut doneert 2 miljoen dollar aan contanten alsmede 2 miljoen dollar aan medicijnen. Bierbrouwer Anheuser-Busch stuurt meer dan 800.000 flessen drinkwater naar het rampgebied plus een kwart miljoen dollar in geld.
Farmacieconcern Bayer deed een toezegging van 2 miljoen dollar in contanten en medische producten. Bovendien verdubbelt het bedrijf de donaties van de 16.400 Amerikaanse werknemers. Printerfabrikant Canon kwam met 1 miljoen dollar over de brug en verdubbelt de giften van de eigen werknemers. De Japanse autofabrikant Toyota doneert 5 miljoen dollar.
Softwareproducent Oracle gaat de hulpverlening en de opbouw in het gebied ondersteunen. Ook Oracle verdubbelt de donaties van de eigen werknemers in de Verenigde Staten.
Telecomconcern SBC Communications wil ongeveer duizend telefoons beschikbaar stellen aan voor slachtoffers in New Orleans. Met de toestellen kunnen mensen gratis korte en lange-afstandsgesprekken voeren. Ook stelt de onderneming gratis computers met snelle internetverbindingen beschikbaar.