Binnenland

Peijs: Na één overtreding brommerrijbewijs kwijt

Als het aan minister Peijs (Verkeer) ligt, raken jonge snelheidsovertreders die op hun bromscooters rondcrossen al bij de eerste de beste verkeersovertreding hun rijbewijs kwijt. De bewindsvrouw waarschuwde daar donderdag voor, na de uitreiking van het eerste kenteken voor bromfietsen.

ANP
1 September 2005 13:14Gewijzigd op 14 November 2020 02:54
GOUDA - Minister Peijs van Verkeer plaatst donderdag in Gouda het eerste kenteken voor bromfietsen van Nederland op een scooter. Als het aan minister Peijs (Verkeer) ligt, raken bestuurders die op hun bromscooters rondcrossen al bij de eerste de beste ver
GOUDA - Minister Peijs van Verkeer plaatst donderdag in Gouda het eerste kenteken voor bromfietsen van Nederland op een scooter. Als het aan minister Peijs (Verkeer) ligt, raken bestuurders die op hun bromscooters rondcrossen al bij de eerste de beste ver

In de loop van 2006 wordt het bromfietsrijbewijs ingevoerd, bedoeld om samen met het kenteken het aantal brommerongevallen terug te dringen. Twee verkeersovertredingen, bijvoorbeeld te hard rijden en door rood rijden, leiden dan tot het verlies van het rijbewijs. De overtredingen op de brommer zullen tevens meetellen voor het autorijbewijs, waarvoor een puntensysteem komt.

Peijs wil verder gaan als deze aanpak niet werkt. Op korte termijn zijn zulke drastische maatregelen niet te verwachten. In 2009 komt er eerst een evaluatie van het nieuwe systeem, zei de bewindsvrouw. Daarna pas zou de strengere aanpak kunnen ingaan.

De kentekenplaat (met bijbehorend bewijs) moet niet alleen het aantal (dodelijke) brommerongelukken terugdringen. Verwacht wordt dat het aantal diefstallen afneemt. Doorverkopen van een gestolen brommer kan niet zomaar meer want een gestolen exemplaar, mits aangifte is gedaan, kan niet op de naam van een ander gezet worden.

Volgens Peijs is het effect van het kenteken al te merken. Er is in de krant momenteel een hausse aan aanbiedingen van brommers, die dieven kennelijk kwijt willen. Zij riep bromfietseigenaren daarom op snel hun bezit te kentekenen, om het het dievengilde het moeilijk te maken. Dat kan per 1 september tot eind oktober 2006. Op 1 januari 2007 moeten alle bromfietsen gekentekend zijn.

Een kentekenplaat en -bewijs vergen een ’schouwing’ van de bromfiets bij de erkende bromfietshandel in plaats van de voorgenomen duurdere keuring, die de animo van eigenaren zou verminderen. Met de kosten van het bewijs (22,50 euro) en de (eenmalige) plaat is de eigenaar 45 á 50 euro kwijt, aldus directeur Hakkenberg van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). De RDW is de uitvoerende instantie en beslist over wel of geen kenteken.

Het eerste kenteken ging naar Froukje de Both, mede omdat in juli al na een paar dagen haar splinternieuwe bromscooter in Amsterdam werd gestolen. Na een paar weken kreeg ze die weer terug. Door de publiciteit over de diefstal werd de grond de dief kennelijk te heet onder de voeten.

De Both ruilde die scooter, die enkele kleine beschadigingen vertoonde, in voor een nieuw exemplaar. Volgens de Goudse bromfietshandelaar Cech, die donderdag zijn zaak voor de presentatie beschikbaar stelde, ging het om een retroscooter van 3500 euro, waar de gemiddelde brommers 1600 á 1700 euro kosten.

Op die nieuwe, witte scooter van De Both schroefde minister Peijs de eerste kentekenplaat, ook nog eens voorzien van de nieuwste lettercijfercombinatie (01DBB01) die de RDW de komende jaren geleidelijk invoert.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer