KLM bepleit beloning voor stille toestellen
KLM pleit voor het mogen uitvoeren van extra vluchten vanaf Schiphol, als de luchtvaartmaatschappij in 2003 stillere toestellen in gebruik neemt.
KLM schaft tussen 2003 en 2005 tien nieuwe Boeings 777-200 aan. Deze moderne toestellen, die de Boeing 747-300 gaat vervangen, maken 10 decibel minder herrie. Daardoor legt KLM minder beslag op het totale hoeveelheid toegestane geluid.
Volgens de huidige procedure profiteren vooral andere luchtvaartmaatschappijen daarvan. „Dat zijn vaak bedrijven met lawaaiige vliegtuigen”, zegt bestuurslid Cees van Woudenberg van KLM vrijdagochtend in De Volkskrant.
„In Nederland geldt het adagium: de vervuiler betaalt. Waarom maken we daar niet van: goed gedrag krijgt een beloning”, zegt Van Woudenberg. Stille en schonere luchtvaartmaatschappijen zouden met deze redenering meer slots toegewezen moeten krijgen.
KLM wil ook binnen Europa betere afstemming van het milieubeleid. Door nieuwe Europese regels mogen lawaaiige toestellen uit Rusland hier niet meer landen. Als strafmaatregel mag KLM van de Russische autoriteiten maar drie keer per week op Sint-Petersburg vliegen.
„Dan laat Europa niets meer van zich horen. Voor het vervoer van één passagier plus bagage over 100 kilometer verbruikt KLM 3,7 liter brandstof, 23 procent minder dan het gemiddelde van de concurrenten. KLM rijdt omgerekend 1 op 27.”