Automatische deur is veilig en hygiënisch
Automatische draaideuren, hermetisch sluitende schuifdeuren, automatische schuifdeuren. De meeste mensen passeren ze dagelijks, vaak zonder ze bewust op te merken. Gemak, veiligheid en hygiëne zijn drie begrippen die erbij horen. En, wat de fabrikant betreft: degelijkheid.
Winkels, scholen, kantoren, zorginstellingen: op legio plaatsen is het bijzonder handig als een deur vanzelf open- en dichtgaat. „Je hebt je handen vol, het is veilig op plaatsen waar veel mensen passeren en het is bovendien hygiënisch”, zegt Teake Jorna, woordvoerder van Konematic Waldoor BV. „Denk daarnaast bijvoorbeeld ook aan het gemak dat mindervaliden ervan hebben.”
De historie van de firma gaat ruim dertig jaar terug. Op dat moment waren er nog twee aparte bedrijven, waarvan de namen twintig jaar nadien zouden versmelten. In 1992 gingen Eldebe (Leusden) en Van Walbeek (Veenendaal) op in de Eldebe-Waldoor Groep BV en ontstond de merknaam Waldoor. „Om oudere klanten te gerieven, stonden we ook lang nog onder ”Eldebe” in het telefoonboek.”
In november 2002 nam de Finse liften- en roltrappengigant Kone ”Waldoor” over. Concurrent Otis -eveneens een grote speler in liften en roltrappen- deed ook een bod, maar viste achter het net. „Waldoor was een logische aanschaf voor Kone, ter verbreding van het aanbod van mobiliteitsoplossingen. En als wij niet onder de Kone-vlag zouden zijn gaan varen, hadden we het als eenzijdig deurenbedrijf hoogstwaarschijnlijk wel moeilijk gekregen”, aldus Jorna.
Het huidige Konematic Waldoor BV staat -ruwweg- voor productie en levering van personendeuren (banken, winkels, zorginstellingen), hermetische deuren (operatiekamers, vergaderzalen) en bedrijfsdeuren. Plús het onderhoud en de service aan al die producten. Vorig jaar werd de Nederlandse vestiging van het Duitse Butzbach (Butzbach Benelux BV, Goirle, vooral bekend van bedrijfsdeuren) ingelijfd. „Sindsdien zijn wij ook Butzbach- dealer. Het merk staat wereldwijd goed bekend en vormt een prima aanvulling op wat we al deden.”
In Veenendaal werken ongeveer 140 mensen in onder meer montage en service, magazijnen, buitendienst en ontwikkeling van nieuwe producten. Het bedrijf onderscheidde zich twee jaar geleden met brandwerende schuifdeuren in standaard- en telescopische uitvoering die het -boven de TNO-eis van 60 minuten- nog eens 33 minuten langer uithielden in een felle brand.
Bij de telescopische deur met het TNO-keurmerk schuiven vier secties (twee aan twee, links en rechts) achter elkaar, zodat een brede opening ontstaat zonder dat de deurdelen in een ruimtevergende kloof vallen. Onlangs kreeg een deur die wel in de wand schuift de begeerde TNO-goedkeuring voor dertig minuten brandwerendheid.
Veel klanten van Konematic Waldoor komen uit de zorgsector. „Vooral grote en academische ziekenhuizen kopen bij ons.” De vergrijzing van Nederland geeft het bedrijf een extra duwtje in de rug. Voor Nederland hoort het bij de topdrie, dicht achter marktleider Besam uit Ede. „Binnen de servicecontracten van Konematic is het echter ook mogelijk dat wij Besam-deuren onderhouden. Onze monteurs leren alle systemen te beheersen. Onlangs openden we hier in huis nog een nieuw trainingscentre voor dat doel.”
Staat Kone wereldwijd bekend als solide en duurzaam, voor het Veenendaalse „grotendeels zelfstandig opererende” bedrijfsonderdeel geldt hetzelfde, zegt Jorna. „Onze prijs-kwaliteitverhouding is prima en veel klanten kiezen ons omdat we snel aan hun specifieke wensen kunnen voldoen. Als je alles in eigen hand hebt, gaat er het minste fout.” Rommel wordt er sowieso zelden meer gemaakt in de branche, meent hij. De vereniging Overleg Leveranciers Automatische Deuren voor personenverkeer (OLAD) telt elf leden die elkaar scherp houden.
Eenderde deel van de enkele duizenden deuren die het bedrijf jaarlijks maakt, gaat richting buitenland. De laatste tijd neemt het aandeel export toe. Europa vormt de hoofdmoot, maar Azië wordt steeds belangrijker en daarbinnen vooral China. „Kone was daar al langer actief, wij ook, dus dat kwam mooi uit. En de vraag uit China zal naar verwachting sterk toe blijven nemen.”
Het logo van Konematic Waldoor -twee leeuwen die een pilaar steunen- gaat terug op een afbeelding boven de ingang van het kasteel uit het Griekse Mycene, uit 1250 voor Christus. Jorna: „Die afbeelding inspireerde tot een beeldmerk waaruit kracht, kwaliteit en kennis van moderne entreetechniek spreekt. Was de deur in het verleden vaak een symbool van geslotenheid, nu is hij uitnodigend van aard. De automatische deur is daar het beste voorbeeld van.”