„Veiligheid verongelukte Concorde verwaarloosd”
Een nieuw rapport over het dodelijke ongeluk met het supersnelle vliegtuig Concorde in 2000 bekritiseert een aantal Franse functionarissen, omdat ze het toezicht op de veiligheid van het supersnelle vliegtuig zouden hebben verwaarloosd.
Volgens advocaat Roland Rappaport velt het rapport, dat is overhandigd aan de onderzoeksrechter, eveneens een hard oordeel over de Franse burgerluchtvaartautoriteit DGAC en de ontwerpers van de Concorde.
Rappaport vertegenwoordigt de nabestaanden van piloot Christian Marty, die samen met de 108 andere inzittenden omkwam bij het ongeluk. De Concorde was twintig jaar lang een gevaar voor het publiek en het ongeluk moest een keer gebeuren, zei Rappaport.
Een Franse rechtbank zal naar aanleiding van het rapport, dat niet openbaar is gemaakt, actie ondernemen tegen verschillende veiligheidsfunctionarissen, verwacht Rappaport. Volgens het Franse tijdschrift Valeurs Actuelles is de rechter van plan om woensdag officieel een onderzoek in te stellen naar een aantal functionarissen, waarna ze mogelijk worden aangeklaagd.
Uit twee eerdere onderzoeken naar de oorzaak van het ongeluk is gebleken dat een metalen stang die door een ander vliegtuig op de landingsbaan was verloren er de oorzaak van was dat de band van de Concorde sprong, waarna rondvliegend rubber de brandstoftanks van de Concorde perforeerde. Maar uit een van die onderzoeken -het strafrechtelijk onderzoek, dat vorig jaar openbaar werd gemaakt- bleek ook dat de brandstoftanks van de Concorde onvoldoende werden beschermd, en dat dit al bekend was sinds 1979. Het nieuwe onderzoek heeft volgens Valeurs Actuelles bepaald wie verantwoordelijk is voor het falende veiligheidsbeleid.
De Concorde explodeerde op 25 juli 2000, twee minuten nadat het vliegtuig was opgestegen van vliegveld Charles de Gaulle, en raakte een hotel. Ook vier mensen op de grond kwamen om. Het ongeluk luidde het einde in van de supersnelle maar dure Concorde.