„N57 bij Ouddorp is te gevaarlijk”
Burgemeester G. J. van de Velde van de gemeente Goedereede wil extra veiligheidsmaatregelen op de N57 tussen Ouddorp en Goedereede. Afgelopen weekend vielen daar bij een verkeersongeval opnieuw drie doden.
„Super gevaarlijk”, reageert Van de Velde op de vraag hoe gevaarlijk de N57 is. „Het probleem van deze provinciale weg is dat de indeling niet overal hetzelfde is. Er zijn veilige stukken waarbij de rijbanen worden gescheiden door een middenberm. Maar tussen Ouddorp en Goedereede is alleen een doorgetrokken streep.”
Daar ligt volgens haar het grote gevaar van de tweebaansweg. Afgelopen weekend vielen bij een frontale botsing met meerdere voertuigen drie doden. Vier andere weggebruikers raakten gewond.
Drie jaar terug waren op dezelfde plek ook drie verkeersdoden te betreuren. En regelmatig vinden er aanrijdingen plaats.
„Op de plek van de ongevallen maakt de weg een flauwe bocht op een helling”, schetst Van de Velde. Volgens haar hebben automobilisten daar weinig zicht op tegemoetkomend verkeer. „Ondanks een doorgetrokken streep wordt daar toch ingehaald. Het is typisch Nederlands om te passeren op plekken waar het niet kan.”
De burgemeester zoekt binnenkort contact met Rijkswaterstaat in Zeeland. Bij de wegbeheerder zal ze aandringen op maatregelen. „Een dubbele streep met een strook groen ertussen zou een goede oplossing zijn.”
Rijkswaterstaat vindt deze plannen van Van de Velde erg kostbaar. „Dat zijn geen kleine aanpassingen. De weg moet dan volledig op de schop. Dat kost veel geld.”
Woordvoerder Van Gorp vulde donderdagmorgen aan dat Rijkswaterstaat van de N57 een gebiedsontsluitingsweg gaat maken. „Dat houdt in dat er dubbele doorgetrokken strepen komen in het midden, en aan de zijkant onderbroken strepen.” Volgens Van Gorp worden de maatregelen nog dit jaar doorgevoerd.
Van de Velde meent dat geld geen rol mag spelen als de verkeersveiligheid in het geding komt. „Ik vind dit een te makkelijk excuus. Natuurlijk kost het veel geld, maar deze weg eiste in drie jaar tijd zes levens en een reeks gewonden. Rijkswaterstaat moet lef tonen en de knoop eens doorhakken.”
De burgemeester zegt zich gesteund te voelen door twee onderzoeksrapporten van Veilig Verkeer Nederland.
Rijkswaterstaat houdt voet bij stuk. „Je kunt niet alle wegen in Nederland honderd procent veilig maken”, vervolgt de zegsman. „Maar dat neemt niet weg dat we elke verkeersdode betreuren.”