Meer kans op vliegtuigongeval Schiphol
De geluidsoverlast direct rond Schiphol is dankzij nieuwe, stillere vliegtuigen afgenomen. Het aantal mensen die er last van heeft is sinds 1990 met 40 procent gedaald. Maar de kans op een ongeluk is ondanks veiliger toestellen door de groei aan vluchten groter. Het risico van een nieuwe Bijlmerramp (1992) is door de nieuwbouw van kantoren en woningen bovendien twee keer zo groot.
Volgens het Milieu– en Natuurplanbureau (NMP), dat woensdag het rapport „Het milieu rond Schiphol, 1990–2010" uitbracht, heeft de geluidsoverlast in een veel groter gebied rond de luchthaven zich „minder gunstig" ontwikkeld. Maar vergeleken met elders valt de herrie dan weer mee. Frankfurt, Parijs (Charles de Gaulle) en Londen (Heathrow) produceren twee tot tien keer zoveel lawaai, en Frankfurt en Londen zijn dertig tot vijftig keer zo onveilig, aldus het MNP. Schiphols (vijf) banen liggen relatief gunstig ten opzichte van de omliggende huizen.
Door de in 2003 in gebruik genomen vijfde (Polder)baan is de geluidsoverlast overigens amper gedaald. Wel is het veiligheidsrisico „aanzienlijk verkleind”. Een eventuele verdere uitbreiding van Schiphol zal het lawaai en de veiligheid niet verminderen, aldus het planbureau. Zou in dat geval het vliegverkeer verder gespreid worden, geeft dit zelfs meer overlast.
De groeimogelijkheden van de luchthaven hangen vooral af van de geluidsnormen. In 2010 kunnen binnen de huidige nog 480.000 tot 550.000 vluchten - nu zijn dat er 420.000 - uitgevoerd worden.
Een beperkt deel van de meeste lawaaiige vluchten moeten dan wel overdag gebeuren, in plaats in en rond de nacht. Na 2010 hangt het volgens het MNP sterk af van het stiller worden van de luchtvloot of Schiphol zijn vleugels verder kan uitslaan.