Regen Alpen hindert vrachtverkeer
Het Nederlandse vrachtverkeer ondervindt zware hinder van de aanhoudende zware regenval in de Alpen. De schade bedraagt een half miljoen euro per dag. De regenval in de Alpen veroorzaakt zeer waarschijnlijk geen hoogwater in de Nederlandse rivieren.
Transporten kunnen niet worden uitgevoerd of komen veel later op de bestemming dan gepland, aldus een woordvoerder Transport en Logistiek Nederland (TLN) woensdagmorgen.
De geschatte schade van een half miljoen euro per dag komt bij de bedrijven hard aan, stelde de TLN-woordvoerder. Een bedrijf moet per vrachtauto rekenen op een minimale schade van 500 euro per dag. Voor een vervoerder van bederfelijke waar is die post hoger, omdat de lading verloren gaat. Ongeveer 1000 Nederlandse vrachtwagens per week komen naar berekening van TLN door de overstromingen in de problemen.
De bedrijven dienen naar bewind van zaken te handelen. „Het is een kwestie van overmacht”, aldus de zegsman. Chauffeurs die nog kunnen omrijden of omdraaien, kunnen dat volgens TLN nog het beste doen. Vrachtwagens die in de file voor bijvoorbeeld de Gotthardtunnel terechtkomen, moeten er rekening mee houden dat ze daar uren, dan wel dagen in vast zullen staan, waarschuwt TLN. Het verkeer mag slechts gedoseerd door de tunnel.
Al met al moeten bedrijven rekenen op schade. Omdraaien in Zwitserland levert hoge kosten op. Elke kilometer die een vrachtwagenchauffeur daar rijdt, kost 60 à 70 eurocent. Normaal gesproken calculeert een bedrijf 300 kilometer door het land in. Die kostenpost wordt vele malen hoger, aldus de zegsman.
De wateroverlast in Zwitserland, Oostenrijk en Duitsland wordt veroorzaakt door extreme regenval, warm weer en een doorweekte bodem. Een groot aantal wegen is afgesloten.
De kans is zeer klein dat de zware regenval in de Alpen hoogwater in de Nederlandse rivieren veroorzaakt. Extreem hoogwater in de grote rivieren komt in de zomermaanden in Nederland bijna nooit voor, zegt een woordvoerder van het Infocentrum Binnenwateren in Lelystad.
In de zomermaanden vlakt de extreme hoeveelheid regenwater uit de Alpen af over het hele stroomgebied van de Rijn. Ook heeft het rivierwater onderweg naar Nederland voldoende ruimte om weg te vloeien in uiterwaarden en in tal van nevengeulen, waar in de zomer niet veel water in staat. Bovendien zakt de regen zelf ook dieper weg in de bodem, omdat de grond niet zoals in de winter verzadigd of bevroren is. Daarnaast verdampt een deel van de watermassa door de hogere buitentemperaturen.
De Rijn bij Lobith bereikte dinsdag een stand van 8,65 meter, wat vrij laag is. Gemiddeld heeft de Rijn daar een waterstand van 9 tot 9,50 meter. Voor de komende twee dagen voorzien de waterbeheerders wel een lichte stijging, maar daarna zakt het water alweer omdat dan geen zware regenval meer wordt verwacht.
Pas bij een waterstand van ongeveer 13 meter en stijging gaan waterbeheerders extra opletten. Nu alle dijken verzwaard zijn, ontstaan pas ernstige problemen met hoogwater als de Rijn een stand van meer dan 15 meter bij Lobith bereikt.
Enkele tientallen Nederlandse toeristen zijn intussen getroffen door het barre weer in Oostenrijk, Zwitserland en Zuid-Duitsland. De ANWB Alarmcentrale heeft dinsdag 25 meldingen van Nederlanders in de getroffen gebieden gekregen. Het gaat alleen om materiële schade en autopech, persoonlijke ongelukken hebben zich niet voorgedaan, meldde een woordvoerder.
De ANWB adviseert vakantiegangers die met de auto van of naar Italië reizen, dat niet via Zwitserland of Oostenrijk te doen, maar via Frankrijk. Beter nog is wat later te vertrekken.