Economie

„Banenstelsel Schiphol is achterhaald”

Het banenstelsel van luchthaven Schiphol is achterhaald en voldoet niet meer aan de eisen van de moderne luchtvaart. „Je zou het een constructiefout kunnen noemen”, zei KLM-directeur L. van Wijk maandag in het AVRO-radioprogramma 1opdeMiddag.

ANP
23 August 2005 10:06Gewijzigd op 14 November 2020 02:52

Schiphol heeft zes banen in verschillende windrichtingen, die niet gelijktijdig gebruikt kunnen worden. Volgens Van Wijk is er echter niet zozeer behoefte aan meer banen als wel aan meer vliegmogelijkheden. „We hebben behoefte aan meer parallelle banen, die een zodanige richting hebben dat ze onder de meeste weersomstandigheden gebruikt kunnen worden”, aldus de KLM-topman.

Volgens Van Wijk heeft de (zesde) Polderbaan zijn doel gemist. De baan is aangelegd om de geluidshinder voor omwonenden te spreiden en zo voor minder klachten te zorgen. „De praktijk wijst dat in ieder geval niet uit.” Per saldo zijn meer mensen gaan klagen. Het concentreren van die hinder is volgens hem een betere oplossing.

Ook de gelden voor het isolatieproject, waarbij woonhuizen geïsoleerd worden om het vliegtuiglawaai buiten de deur te houden, hadden wat de KLM-directeur betreft beter anders besteed kunnen worden. „Ik denk dat maatschappelijk gezien, hoe gevoelig het ook ligt, het slopen van huizen een betere oplossing zou opleveren. Maar dat zijn politieke beslissingen die in ons polderbestel niet zo makkelijk te nemen zijn.”

De Polderbaan gaat overigens in september vijftien avonden en nachten dicht. Deze sluitingen zijn nodig om de nieuwe taxibaan met deze vliegtuigbaan te verbinden, maakte de Schiphol Group maandag bekend.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer