Binnenland

RandstadRail Den Haag krijgt vorm

De snelle spoorverbinding tussen Den Haag, Rotterdam en Zoetermeer, RandstadRail, krijgt steeds meer vorm. Den Haag zet maandagavond een goed zichtbare stap in de bouw: rond 22.30 uur wordt het eerste deel van het spoorviaduct in de Prinses Beatrixlaan op zijn plaats gehesen.

ANP
22 August 2005 13:42Gewijzigd op 14 November 2020 02:52

Twee kranen zetten het 25 meter lange stalen gevaarte, dat 75 ton weegt, op zijn plek. In schijnbare tegenstelling met deze maten wordt de constructie ook wel ‘netkous’ genoemd, naar het opengewerkte, gevlochten ontwerp. Uiteindelijk wordt het viaduct door het Haagse zakendistrict Beatrixkwartier 680 meter lang. Het moet in juni volgend jaar klaar zijn. De netkous komt over een lengte van 400 meter.

In september 2006 worden de Zoetermeerlijn en de Hofpleinlijn aangesloten op respectievelijk tramlijnen in Den Haag en de metro in Rotterdam. Naar de Vinexwijk Oosterheem in Zoetermeer komt een nieuw stuk spoor en de Hofpleinlijn wordt doorgetrokken naar station Rotterdam Centraal.

Het onderdeel komt op betonnen pijlers viereneenhalve meter boven maaiveld te liggen. Het staal wordt elders voorgefabriceerd en ter plekke in Den Haag samengesteld en afgewerkt. Om dat mogelijk te maken, is onder meer een tijdelijke hal van vijf verdiepingen hoog van zeecontainers gebouwd.

RandstadRail wordt een lightrailverbinding, dat wil zeggen een tussenvorm van tram, trein en metro. De rijtuigen kunnen zowel op het treinspoor als op metro- of tramspoor rijden. Naar verwachting is lightrail sneller dan de gewone trein, doordat de voertuigen lichter zijn en ze sneller kunnen optrekken. Tijdwinst zit ’m ook in de stops bij haltes, doordat voor in- en uitstappen minder tijd nodig is. In de lightrailtreinen is de instap gelijkvloers.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer