Eind 2004 al groot probleem met luchtdruk rampvliegtuig
Bij het vliegtuig van Helios Airways dat zondag neerstortte bij Athene, hebben zich op 18 december 2004 grote problemen voorgedaan met het systeem dat de luchtdruk regelt. Dat heeft een voormalige hoofdingenieur van de Cypriotische luchtvaartmaatschappij dinsdag tegen de Cypriotische staatstelevisie gezegd.
„De machine had toen een aanzienlijk probleem met de luchtdrukregeling. De piloot moest van een hoogte van 30.000 voet terug naar 10.000 voet (van ruim 10.000 naar 3000 meter)", zei Kyriakos Pilavakis. De machine maakte daarna een noodlanding op Cyprus.
Na het incident bleef het toestel vijf dagen aan de grond voor controle. „Daarna hebben we het toestel naar Engeland gestuurd, waar het opnieuw vier dagen onder de loep is genomen", zei Pilavakis, die op 1 april ontslag nam.
De luchtvaartmaatschappij bevestigde later op de dag in een verklaring op haar website deels het verhaal van de voormalige medewerker. De Boeing 737–300 kende in het verleden een keer moeilijkheden met de decompressie. Dat was tijdens een vlucht van Warschau naar Larnaca. De onderneming maakte niet bekend wanneer het incident zich voordeed. Dat was de enige keer in het zesjarig bestaan van de onderneming dat er een probleem met de decompressie was, aldus Helios Airways.