SUV populair
Ondanks alle commotie over SUV’s die bewezen gevaarlijk zijn, is dit type luxejeeps bij veel Nederlanders in trek. Uit onderzoek door TNS NIPO blijkt dat 23 procent van de Nederlanders zo’n terreinwagen zou willen hebben mits men bij de aankoop niet op het budget zou hoeven letten.
Volgens een TNO–studie zijn SUV’s, of asobakken zoals de tegenstanders ze noemen, gevaarlijker, minder zuinig en dus vervuilender dan gewone auto’s. Onderzoek van verkeersorganisatie SWOV wees eerder al uit dat SUV’s extra onveilig zijn. Minister Peijs (Verkeer), opdrachtgever van TNO, liet half juli echter weten dat zij niets tegen de auto kan doen, anders dan in Europees verband. Het kabinet zou alleen overwegen de BPM of aanschafbelasting voor de twee vieste categorieën SUV’s te verhogen, schreef ze aan de Tweede Kamer.
In 2004 was nog geen 4 procent van alle nieuw aanschafte auto’s in Nederland een SUV. Voor dit jaar wordt rekening gehouden met een stijging van het marktaandeel tot net boven 5 procent. De SUV–liefhebber roemt de veiligheid en de sportieve uitstraling, en de maat van de meestal uit de kluiten gewassen auto. Voor tegenstanders is juist de omvang een punt, naast de prijs, de milieubelasting en het patserige imago. Die kritiek wuift de liefhebber weg als kleinburgerlijk en „een typisch staaltje van Nederlands calvinisme".