Incassoregister gaat te ver
De website incassoregister.nl kwam vorige week in het nieuws. Bedrijven die hun rekeningen niet tijdig betalen, riskeren met naam en het te vorderen bedrag vermeld te worden op de site. Niels de Waal
vindt dat incassoregister.nl te ver gaat. Het incasseren van vorderingen is een emotionele zaak. Het is volstrekt logisch dat schuldeisers soms in alle staten zijn wanneer een rekening niet wordt betaald. Maar er wordt door het incassoregister wel erg makkelijk voorbijgegaan aan de situatie van de debiteur.
De praktijk wijst immers uit dat verreweg de meeste incassozaken door debiteuren erkend en herkend worden. De rol van de incasso-organisatie is daarom vooral die van intermediair tussen debiteur en schuldeiser. Blijven over de zaken die worden betwist en debiteuren die niet kunnen betalen. Indien de debiteur geen verhaal biedt, heeft pushen geen zin; en in geval van betwistingen behoort een incasso-organisatie terug te gaan naar haar opdrachtgever in plaats van zonder meer de debiteur te blijven bestoken. Ook hier is de bemiddelende rol dus de enige juiste.
Het incassoregister heeft een preventieve, correctieve en repressieve insteek; een insteek waar nogal wat kanttekeningen bij kunnen worden geplaatst. Doordat debiteuren in kennis worden gesteld van hun registratie in het register, dat door derden kan worden geraadpleegd, zal zeer zeker een aantal van hen toch betalen, ondanks dat men bijvoorbeeld de vordering inhoudelijk betwist. Bovendien leert de ervaring dat veel debiteuren vaak tijdens een incassoprocedure met een inhoudelijk bezwaar komen en dan heb je de registratie al te pakken, met alle gevolgen van dien.
In dergelijke gevallen wint de angst voor een slecht imago en de negatieve gevolgen daarvan (de zogenaamde preventieve kant van het incassoregister) het van het principiële bezwaar tegen de vorderingen, en dat is een zeer kwalijke zaak. Ik geloof zeker dat het werkt, maar dit soort middelen moet je niet willen inzetten, als schuldeiser niet, maar zeker als beroepsgroep niet.
En dan hebben we het nog niet eens gehad over het nomineren van de ”Wanbetaler van de dag”, zoals het register op zijn website doet. Als houder van het Incasso Keurmerk zijn wij daarom blij dat de Nederlandse Vereniging van Incasso-ondernemingen hier ook afwijzend op reageert. Ook wij willen graag geld incasseren, maar niet tegen elke prijs.
De auteur is algemeen manager bij het Nationaal Incasso Bureau (N.I.B.).