Bisdom Breda boos over uitvaartreclame
Het bisdom van Breda eist rectificatie van een uitvaartondernemer uit Gilze die zijn diensten en prijzen vergelijkt met die van het bisdom. Dat bleek maandag tijdens het kort geding van het bisdom tegen de ondernemer dat voor de rechtbank in Breda diende.
Uitvaartondernemer Leo van der Velden plaatste op 13 april een advertentie in het Weekblad Gilze en Rijen waarin hij de prijs van een door hem verzorgde afscheidsdienst neerzet naast het tarief dat parochies in rekening zouden brengen voor uitvaartmissen.
Volgens de advocaat van het bisdom maakt Van der Velden misleidende reclame omdat hij appels met peren vergelijkt. Het bisdom stelt dat een afscheidsdienst niet te vergelijken is met een uitvaartmis en dat het bedrag dat parochies hiervoor in rekening brengen bovendien niet vastligt.
Van der Velden haalde de prijs van een uitvaartmis uit een plaatselijk parochieblad en uit de rekeningen die hij krijgt toegestuurd. Zijn advocaat I. van den Heuvel stelde dat het bisdom tot nu toe „op geen enkele manier heeft waargemaakt” dat het in de advertentie genoemde bedrag onjuist is. Hij zei ook dat Van der Velden het publiek slechts goed heeft willen voorlichten. De raadsman voerde ten slotte aan dat het tegen de eigen kerkelijke regels is om geld te vragen voor een uitvaartmis.
Advocaat van het bisdom P. Boomaars ontkende dit. Hij maakte verder duidelijk dat parochies zelf bepalen hoeveel ze in rekening brengen voor een uitvaartmis. Dat bedrag is onder meer afhankelijk van het feit of mensen wel of geen parochiebijdrage hebben betaald.
Behalve rectificatie eist het bisdom dat het niet meer genoemd wordt in advertenties van Van der Velden. Dit op straffe van 10.000 euro per keer dat het toch gebeurt. De uitvaartondernemer uit in de advertentie namelijk allerlei beschuldigingen aan het adres van concurrenten en het bisdom wil daarmee niet worden geassocieerd.
De voorzieningenrechter in Breda doet binnen tien dagen uitspraak.