Auto-onderdelenbedrijf Delphi in de problemen
Het Amerikaanse bedrijf Delphi Corporation, ’s werelds grootste leverancier van auto-onderdelen, overweegt uitstel van betaling aan te vragen. Die mogelijkheid komt aan de orde bij het uitblijven van concessies van de vakbonden en het vroegere moederconcern General Motors (GM), de belangrijkste afnemer.
Dat heeft Delphi maandag laten weten bij de publicatie van zijn resultaten over het tweede kwartaal van dit jaar. Het bedrijf leed een verlies van 338 miljoen dollar (252 miljoen euro) in vergelijking met een nettowinst van 143 miljoen dollar (bijna 107 miljoen euro) in dezelfde periode van 2004. Ook de branchegenoot Visteon, die vooral is aangewezen op Ford, zit in de problemen. Deze onderneming maakte maandag een verlies over het tweede kwartaal bekend van 1,2 miljard dollar (896 miljoen euro).
Delphi werd in 1999 losgemaakt van GM en Visteon een jaar later van Ford. Ze zijn nog steeds sterk afhankelijk van het vroegere moederconcern en hebben daardoor flink te lijden onder de malaise op de Amerikaanse automarkt. De omzet van Delphi verminderde in het tweede kwartaal van 7,5 tot 7 miljard dollar, ondanks een toename van de omzet met andere klanten dan GM met 6 procent tot 3,6 miljard dollar.
Bij Visteon groeide de omzet met andere afnemers dan het voormalige moederconcern nog sterker, met 29 procent tot 1,8 miljard dollar (1,43 miljard euro). Daardoor nam de totale omzet licht toe van 4,9 tot 5,0 miljard dollar (3,7 miljard euro).
Delphi kondigde vorig jaar december al aan 8500 van de 185.000 arbeidsplaatsen over de hele wereld te schrappen. In de eerste helft van dit jaar verdwenen al 3600 banen. Ondanks de reorganisatie is het bedrijf nog lang niet uit de problemen. De kredietlijnen zijn uitgeput.
Als het niet lukt meer financiële ruimte te krijgen van de vakbonden en GM, kan Delphi een beroep doen op hoofdstuk 11 van de Amerikaanse faillissementswetgeving. Dat voorziet in een vorm van surseance waarbij een bedrijf aan een reorganisatie kan werken zonder last te hebben van schuldeisers. Visteon staat er minder slecht voor. Dat bedrijf sloot in mei al een overeenkomst met de vakbonden en Ford.
De mededelingen van Delphi veroorzaakten maandag een scherpe daling van de beurskoers van het bedrijf met 14 procent tot 4,25 dollar. Aan het begin van dit jaar was het aandeel nog 9 dollar waard. Het persbericht van Visteon viel juist goed in de smaak bij beleggers omdat het perspectief biedt. Bovendien was het kwartaalverlies van 1,2 miljard dollar geen verrassing omdat het grotendeels werd veroorzaakt door eerder aangekondigde voorzieningen van 1,1 miljard dollar. De koers van Visteon steeg 11 procent.