Vodafone moet rectificeren
Telecombedrijf Vodafone moet twee krantenadvertenties over mobiel bellen in het buitenland rectificeren. Dat heeft de voorzieningenrechter in Haarlem vrijdag bepaald. Volgens de rechter heeft Vodafone de consument misleid.
Vodafone plaatste vorige maand op de voorpagina en pagina 3 van De Telegraaf een advertentie waarin stond dat mobiel bellen in het buitenland met Vodafone „altijd het goedkoopst” is. De advertenties waren een reactie op de klacht van PvdA-Tweede-Kamerlid Van Dam dat mobiel bellen tijdens een vakantie in het buitenland veel te duur is. Concurrent KPN had felle kritiek op de advertenties en stapte naar de rechter.
In de krantenadvertenties vergelijkt Vodafone zijn tarieven voor mobiel bellen vanuit en in het buitenland met die van enkele concurrenten, waaronder KPN. Rechter A. J. van der Meer vindt die prijsvergelijking echter onjuist en onvolledig, omdat de consument ze op geen enkele manier kan controleren.
Vodafone zegt volgens Van der Meer ook ten onrechte dat het bij een gesprek van anderhalve minuut of langer altijd de voordeligste maatschappij is. KPN heeft in de ogen van de rechter voldoende aangetoond dat die vlieger niet in alle gevallen opgaat.
Ook de stelling van Vodafone dat zijn klanten in het buitenland mobiel kunnen bellen tegen het Nederlandse tarief plus 99 eurocent, klopt volgens de Haarlemse rechter niet. In sommige gevallen betaalt de klant 25 eurocent per minuut extra. Vodafone moet ook de bewering rectificeren dat zijn goedkope tarief in alle „populaire landen” geldt. De tarieven gelden namelijk niet in vakantielanden als Turkije en Oostenrijk, waar juist veel Nederlanders op vakantie heen gaan.
Rechter Van der Meer vindt daarom dat de slogan ”Voordeliger dan met Vodafone op vakantie kan niet” in de krantenadvertenties niet door de beugel kan. Vodafone moet de advertenties zo snel mogelijk rectificeren. Als dat niet gebeurt, riskeert het bedrijf een boete van maximaal 500.000 euro.