Geen doden bij vliegramp in Toronto
Een vliegtuig van de Franse luchtvaartmaatschappij Air France is dinsdagmiddag na de landing op het vliegveld van Toronto in Canada grotendeels uitgebrand. Er zijn geen dodelijke slachtoffers gevallen.
Alle inzittenden konden het toestel tijdig verlaten. Slechts 24 passagiers werden voor lichte verwondingen in het ziekenhuis behandeld.
Vluchte AF358 van Air France kwam uit Parijs en had 297 passagiers en 12 bemanningsleden aan boord. Rond 16.00 uur begon de Airbus A340 aan de landing op het internationale vliegveld Pearson, bij Toronto, het drukste vliegveld van Canada. Het was op dat moment noodweer. Hevig onweer ging gepaard met een wolkbreuk en hagelbuien.
Het is nog onduidelijk of het toestel tijdens de landing is getroffen door bliksem. Sommige deskundigen houden het ook voor mogelijk dat het vliegtuig de controle verloor door aquaplaning. Bij enorme regenval en hoge snelheid is het mogelijk dat vliegtuigen, net als auto’s, geen contact met de grond maken, waardoor de controle over het toestel bijzonder moeilijk wordt. De Airbus schoot door aan het eind van de landingsbaan en kwam terecht in een greppel tussen het vliegveld en de snelweg die langs Pearson loopt.
„Nader onderzoek moet uitwijzen wat de concrete oorzaak van het ongeluk was”, aldus Steve Shaw van de Canadese rijksluchtvaartdienst. Volgens verschillende passagiers waren de hulpdiensten binnen een minuut ter plaatse. „Nadat het vliegtuig ruw tot staan kwam, begon men onmiddellijk met de evacuatie van passagiers. Dat gebeurde zo snel dat volgens mij bijna iedereen uit het toestel was toen daar een enorme brand uitbrak”, aldus passagier Roel Bramer in een interview met de Canadese televisie CBC.
Het ongeluk gebeurde op dezelfde plaats waar in 1978 een toestel verongelukte. Daarbij kwamen destijds twee mensen om het leven. Na het ongeluk werd dinsdag al het andere luchtverkeer van en naar Toronto afgelast of omgeleid naar andere vliegvelden.
Bij het aanbreken van de dag werd woensdagmorgen begonnen met de opruimwerkzaamheden. Onderzoekers zullen eerst proberen de twee vluchtrecorders te vinden die gegevens kunnen verschaffen over de handelingen van de bemanning en over het toestel zelf in de laatste, fatale minuten.