Eigen perron voor stoptrein station Ede-Wageningen
Stoptreinen op station Ede-Wageningen krijgen een eigen perron. Hiervoor wordt aan de Albertstunnel een noodbrug bevestigd.
Stoptreinen krijgen de komende jaren minder ruimte op de drukbereden spoorlijn tussen Utrecht en Arnhem. Zo verdwijnt volgens spoorbeheerder ProRail de directe stoptreinverbinding tussen beide grote steden.
De stoptrein uit Arnhem krijgt zijn eindpunt op Ede-Wageningen. Reizigers die naar Utrecht willen, moeten voortaan in Ede overtappen op een sneltrein.
Doel van deze operatie is de overblijvende treinen beter op tijd te laten rijden. Ook wil spoorvervoerder NS langere treinen laten rijden. In verband hiermee zijn de perrons van de stations Driebergen-Zeist en Veenendaal-De Klomp verlengd. Bovendien krijgt het station Veenendaal-Centrum een passeermogelijkheid. Dat geeft de NS de mogelijkheid meer treinen te laten rijden richting Veenendaal zonder ook door te hoeven rijden richting Rhenen.
Voor station Ede-Wageningen geldt dat het noordelijke perron 150 meter wordt verlengd. Langs dit perron stopt nu de Kippenlijn (Ede-Wageningen-Amersfoort).
ProRail heeft inmiddels een bouwaanvraag voor de werkzaamheden op station Ede-Wageningen ingediend bij de gemeente Ede. Eind volgend jaar moet het werk klaar zijn. Het nieuwe regime voor stoptreinen gaat in 2007 in.