ABN AMRO overtreft winstverwachtingen
ABN AMRO heeft in het tweede kwartaal een nettowinst geboekt van 987 miljoen euro. Dat is 11 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar, toen het winstcijfer 889 miljoen euro bedroeg. Dit heeft ABN AMRO maandagmorgen bekendgemaakt.
De kwartaalwinst van het bankbedrijf overtreft ruimschoots de verwachtingen van analisten, die op een kleine winstdaling hadden gerekend. Over de eerste zes maanden van 2005 werd een nettowinst behaald van 1,88 miljard euro.
In een toelichting op de cijfers zei bestuursvoorzitter Rijkman Groenink dat hij de strijd om Antonveneta nog niet heeft opgegeven. ABN AMRO blijft proberen een controlerend belang te verwerven in de Italiaanse branchegenoot.
Het bankconcern verwacht dat de nettowinst in het tweede halfjaar, voor incidentele posten, lager zal uitvallen dan de afgelopen zes maanden. Dat komt volgens topman Groenink doordat lagere opbrengsten worden verwacht uit het beheer van schulden en bezittingen voor pensioenfondsen en verzekeraars en door hogere voorzieningen. In het tweede kwartaal waren de voorzieningen nog 37 procent lager door een vrijval bij twee divisies.
De baten die met de dagelijkse bedrijfsvoering werden binnengehaald, kwamen het afgelopen halfjaar uit op 9,29 miljard euro. Daarvan werd 4,84 miljard in het tweede kwartaal geboekt. Dat is ruim 11 procent meer dan in het tweede kwartaal van 2004. Dit kwam vooral door de consumentenbanken in Brazilië en Nederland. Verdere groei zal voornamelijk op eigen kracht worden behaald, aldus Groenink.
Het bedrijfsresultaat kwam afgelopen kwartaal uit op 1,43 miljard euro, een stijging met bijna 20 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Ook deze verbetering werd gedragen door de consumentenbanken.
ABN AMRO ligt op schema om de geplande kostenbesparingen van het zogenaamde Group Shared Services-programma te behalen. Dit programma moet vanaf 2007 jaarlijks ten minste 600 miljoen euro opleveren door werkzaamheden als automatisering en personeelsbeleid op één plek binnen het bedrijf samen te brengen.