Groen licht voor overname P&O
De Europese Commissie heeft vrijdag de overname van rederij P&O Nedlloyd door het Deense Maersk goedgekeurd.
Wel stelde Brussel voorwaarden: zo moeten de Denen de verbindingen van P&O Nedlloyd tussen Europa en Zuid-Afrika doorverkopen.
Door de overname ontstaat ’s werelds grootste reder, met een omzet van 28 miljard euro. Het bod van Møller-Maersk van 57 euro per aandeel loopt af op 4 augustus. De Denen doen het bod gestand als 70 procent is aangemeld.
De Europese Commissie heeft zeer goed gekeken naar deze megaovername, omdat die mogelijk leidt tot minder concurrentie tussen rederijen. „Als de nummer één zijn marktpositie versterkt met die van zijn derde concurrent, moeten wij ervoor zorgen dat verzenders van vracht en eindconsumenten niet het gelag betalen”, stelde commissaris McCreevy in een verklaring.
Niet alleen moeten de lijnen naar Zuid-Afrika uit het overnamepakket, ook moet P&O Nedlloyd zich terugtrekken uit een aantal samenwerkingsverbanden, de zogeheten lijnconferenties in de scheepvaart. Dat is een verschijnsel in de scheepvaart van meer dan honderd jaar oud waarbij reders onderling afspraken maken over bepaalde verbindingen. Die zijn de Europese Commissie, die hamert op het belang van concurrentie, al langer een doorn in het oog.
McCreevy had het dossier overgenomen van de Nederlandse commissaris Kroes, die dit soort onderwerpen normaliter behandelt. Maar omdat Kroes in het verleden toezichthouder was bij P&O Nedlloyd, heeft ze het dossier doorgespeeld aan een collega, om belangenverstrengeling te vermijden.
McCreevy had het dossier overgenomen van de Nederlandse commissaris Kroes, die dit soort onderwerpen normaliter behandelt. Maar omdat Kroes in het verleden toezichthouder was bij P&O Nedlloyd, heeft ze het dossier doorgespeeld aan een collega om belangenverstrengeling te vermijden.
Volgens een woordvoerster van P&O Nedlloyd is de beslissing van de Commissie overeenkomstig de verwachting.