Geschillencommissie voor klachten over kinderopvang
Ouders met klachten over een kinderopvangverblijf kunnen vanaf 1 september terecht bij een onafhankelijke geschillencommissie. De afspraken die de branche hierover samen met de Belangenvereniging van Ouders in de Kinderopvang (BOinK) en de Consumentenbond heeft gemaakt, zijn goedgekeurd door de Stichting Geschillencommissies Consumentenpartijen (SGC).
Dat heeft de SGC woensdag bekendgemaakt. Volgens de MOgroep, waarbij naar eigen zeggen 80 procent van de kinderopvanginstellingen is aangesloten, betekent de instelling van een geschillencommissie „een belangrijke stap" in de professionalisering van de sector.
De Consumentenbond en BOinK ijveren sinds 2001 voor een geschillencommissie. Het gebrek aan heldere afspraken en duidelijke informatie over wat ouders mogen verwachten van een kinderdagverblijf, zorgde volgens de twee organisaties voor misstanden.
De MOgroep en de Branchevereniging ondernemers in de kinderopvang laten in hun algemene voorwaarden de geschillenregeling gelijk oplopen met de nieuwe Wet voor de kinderopvang. Daardoor kunnen ook ouders en instellingen die al sinds 1 januari dit jaar met elkaar in de clinch liggen, nog bij de geschillencommissie terecht.