EVO: nieuwe afvalregels kosten veel geld
De nieuwe afvalregels die sinds 16 juli van kracht zijn, kosten ondernemers handenvol geld. Een gemiddeld aannemingsbedrijf moet jaarlijks 26.000 extra formulieren invullen. Dat kost circa 20.000 euro, zo heeft verladersorganisatie EVO berekend.
Sinds kort moeten alle bedrijven die afval vervoeren of verwerken zich registreren bij een landelijk loket. Het gaat dan niet alleen om ondernemingen die zich alleen maar met afval bezighouden, maar bijvoorbeeld ook om aannemers die sloopafval wegbrengen of om kledinginzamelaars. Dergelijke bedrijven hoefden zich in de oude situatie niet te laten registreren, zei EVO- beleidsmedewerker R. Zwarteveld dinsdag.
De nieuwe regeling treft volgens hem veel meer bedrijven dan was voorzien. EVO, die de opdrachtgevers van transporten vertegenwoordigt, wil dat VROM bedrijven ontziet die het verwerken van afval niet als hoofdactiviteit hebben.
Volgens EVO beoogde het ministerie juist met de nieuwe regels de lasten te verlichten. Dat is mislukt, aldus Zwarteveld.
Het ministerie van VROM stelt dat het nieuwe systeem juist op verzoek van het bedrijfsleven en de Tweede Kamer tot stand is gekomen. Er is sprake van een afname van de administratieve lasten en dat scheelt ongeveer 11,5 miljoen euro, aldus het ministerie.
EVO is niet onder de indruk van de lezing van VROM. Volgens de belangenorganisatie gaat het ministerie „voorbij aan het feit dat alleen overleg is gevoerd met uitgerekend de bedrijven die zich vanuit hun kernactiviteit bezighouden met afval. Maar met bijvoorbeeld bouwbedrijven, oftewel alle bedrijven die niet onder de oude regeling vielen en voor wie het vervoeren van afval slechts een afgeleide activiteit is, is juist géén contact geweest over deze regeling.” Volgens EVO zit daar het probleem, aangezien juist deze groep bedrijven nu alsnog de rekening gepresenteerd krijgt.
Staatssecretaris Van Geel gaat de regeling in 2006 evalueren.