KLM mikt op groeimarkt India
KLM wil profiteren van de snel groeiende markt in India. De luchtvaartmaatschappij begint deze winter met drie vluchten per week tussen Amsterdam en Hyderabad. Bovendien vergroot de vervoerder de capaciteit op de dagelijkse vluchten naar Delhi.
De uitbreiding is te danken aan de toestemming die KLM onlangs heeft gekregen om vaker op India te vliegen. Dat heeft het bedrijf maandag laten weten.
Het passagiersvervoer in India groeide in het boekjaar 2004/2005 met 22 procent tot 42 miljoen passagiers. De export van goederen, belangrijk voor de vrachtdivisie van KLM, groeide de afgelopen drie jaar met meer dan 20 procent jaarlijks. Afgelopen boekjaar nam de import 36 procent toe, aldus KLM.
De luchtvaartalliantie waartoe KLM behoort, het SkyTeam, heeft ook zijn pijlen gericht op India. Zo begint de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij en KLM–partner Northwest deze winter een dagelijkse retourdienst tussen Amsterdam en Bangalore. Dezelfde Indiase stad voegt ook Air France, moederbedrijf van KLM, aan zijn netwerk toe.
„We zijn zeer tevreden over de wijze waarop we kunnen meegroeien met de strategisch belangrijke Indiase markt", liet KLM–directeur P. Hartman weten. Het SkyTeam is volgens KLM al de grootste alliantie in India. De concurrenten van het SkyTeam zijn oneworld (onder meer British Airways en American Airlines) en de Star Alliance (onder meer Lufthanse en United Airlines).