Scholen twijfelen aan kennisnet
Scholen zijn niet onverdeeld ingenomen met kennisnet, het netwerk voor het onderwijs. De communicatie tussen nl.tree, het bedrijf dat alle scholen in Nederland op het netwerk aansluit, en de scholen verloopt vaak moeizaam.
Dat blijkt uit een donderdag verschenen NIPO-enquête. Scholen weten onvoldoende waar ze aan toe zijn. Ook erkennen de scholen dat de eigen technische kennis niet voldoende is en bestaat er behoefte aan extra scholing. Het NIPO ondervroeg 500 scholen in Nederland, zowel in het primair als in het voortgezet onderwijs.
Scholen constateren dat er regelmatig problemen zijn met het gebruik van de kennisnetverbinding. Over het algemeen is het oordeel over de service via de helpdesk 0800-kennisnet redelijk positief. Die is althans klantvriendelijk; over de deskundigheid en de organisatie van de helpdesk zijn de scholen kritischer.
De instellingen blijken slecht op de hoogte van het verschil tussen een storing en een klacht. Volgens officiële regelingen is een klacht pas een klacht als deze schriftelijk wordt ingediend. Veel scholen geven echter bij klachten aan dat zij die telefonisch hebben gemeld.
De schoolorganisatie blijkt op ict-gebied niet erg professioneel. Veel scholen maken geen duidelijke scheiding tussen de onderwijskundige coördinatie en het technisch beheer van hardware, software en netwerk. Volgens de afspraken die minister Hermans van Onderwijs met nl.tree heeft gemaakt, moeten alle scholen op 1 juni zijn aangesloten.