Snufjes bezorgen Accell winstgroei
Ondanks het slappe consumentenklimaat en de dalende trend in de fietsverkoop weet Accell steeds weer meer geld op zijn tweewielers te verdienen.
Het geheim: nieuwe snufjes, of in de woorden van bestuursvoorzitter R. Takens: „Wij proberen dingen te doen die anderen niet doen, of de markt nou krimpt of groeit.” Dat zei hij donderdag in een toelichting op de halfjaarcijfers.
In Nederland, waar de Europees marktleider in fietsen de helft van zijn omzet vandaan haalt, worden sinds 2000 elk jaar minder fietsen verkocht, op een kleine opleving in 2004 na. Met het huidige zwakke consumentenklimaat lijkt 2005 geen uitzondering te worden.
Het afgelopen halfjaar verkocht het bedrijf uit Heerenveen 7 procent minder fietsen, toch steeg de winst met een kwart tot bijna 10 miljoen euro. Volgens Takens kan Accell meer geld vragen voor zijn tweewielers, met bekende merken als Koga, Batavus en Sparta, omdat het continu verbeteringen aanbrengt en technische hoogstandjes bedenkt voor zijn bestaande fietsassortiment.
Tegelijkertijd biedt Accell bewust minder fietsen in het goedkopere segment, met lagere winstmarges, aan de vakhandel aan om het rendement op peil te houden.
Na het succes van de elektrische fiets Sparta ION, gaan de verkopers van Accell het komende fietsseizoen de boer op met een ”fiets-op-maat” voor zijn duurderde fietsmerken. Een eigen fiets samenstellen wat betreft kleur, type zadel, versnelling en remmen van een bestaand model. „In Duitsland slaat het prima aan”, zegt Takens.