Economie

Platform A380 komt uit Nederland

De nieuwe Airbus A380, het grootste lijnvliegtuig ter wereld, blijkt te fors voor de onderhoudsplatforms van de vliegmaatschappijen. Lufthansa zocht lang naar een bedrijf dat nieuwe platforms voor het toestel kon bouwen. Een klein staalbedrijf met zestig werknemers, Nijl in Lemelerveld, bleek de enige in Europa te zijn die deze klus kan klaren.

ANP
21 July 2005 10:45Gewijzigd op 14 November 2020 02:46
LE BOURGET – De A380, tentoongesteld op de luchtvaartshow van Le Bourget. Staalbedrijf Nijl uit Lemelerveld gaat platforms bouwen voor het onderhoud van het reuzenvliegtuig. Foto ANP
LE BOURGET – De A380, tentoongesteld op de luchtvaartshow van Le Bourget. Staalbedrijf Nijl uit Lemelerveld gaat platforms bouwen voor het onderhoud van het reuzenvliegtuig. Foto ANP

In Lemelerveld (3000 inwoners), langs het Overijssels Kanaal, zijn werknemers uit de hoogste rangen van onder meer KLM en Lufthansa inmiddels kind aan huis. Op het industrieterrein werkt het staalbedrijf Nijl niet alleen aan constructies voor ziekenhuizen, theaters en schoolgebouwen, maar ook aan onderhoudsplatforms voor lijnvliegtuigen. B. Uninge is al bijna veertig jaar actief als ontwerper van onderhoudsplatforms. „Mijn eerste was een dok voor de DC9, mijn laatste wordt die voor de Airbus 380.”

Het was Lufthansa die Nijl vroeg een onderhoudsdok voor het grootste lijnvliegtuig te bouwen. „Ze vroegen offertes aan bij drie bedrijven in Europa. Wij bleken de enige die het dok kan bouwen”, zegt R. Schut, een van de twee directeuren van het staalbedrijf. „De andere bedrijven durfden het niet aan, omdat het ontwerpen een ingewikkeld en tijdrovend karwei is zonder dat je weet of je het terugverdient. We verwachten nog deze zomer het contract te tekenen. De bouw van de Airbus is iets vertraagd, vandaar dat Lufthansa wat minder haast heeft.”

Lufthansa heeft vijftien toestellen besteld. De vliegmaatschappij verwacht dat het eerste vliegtuig in de herfst van 2007 wordt geleverd. De vloot Airbussen wordt in Frankfurt gestationeerd, waar ook het onderhoudsplatform komt te staan.

Het voorontwerp kostte de werknemers van Nijl vele maanden werk. Volgens Uninge dacht Lufthansa in eerste instantie dat het mogelijk was een dok voor een Boeing 747 aan te passen. In Hangar 14 op Schiphol staat zo’n dok van de KLM, gebouwd en ontworpen door Uninge en zijn team. De ontwerper, turend naar twee schaalmodellen van de Airbus en de Boeing: „De Airbus is dikker, de staart is hoger, de motoren veel groter. Het was onmogelijk.”

Volgens hem telt elke centimeter. „Zo’n dok moet een paar centimeter boven een vliegtuig hangen. Maak je een slecht ontwerp en wordt het vliegtuig slechts licht aangeraakt, dan komt alles stil te liggen. Met alle gevolgen van dien. Zelfs een klein foutje kan in deze branche fataal zijn.”

Directeur Schut vergelijkt het onderhoud van vliegtuigen met dat van raceauto’s in de Formule 1. „Vliegtuigen moeten zo snel mogelijk weer klaar zijn. Ze worden de hangar ingereden, veertig man personeel bemant het platform en enkele uren later staat hetzelfde vliegtuig weer klaar voor de volgende bestemming. Niet alleen elke centimeter, maar ook elke seconde telt.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer