UWV wil met bemiddelaars conflicten oplossen
Uitkeringsinstantie UWV zet vanaf oktober bemiddelaars in om conflicten met cliënten over de WW op te lossen. Stapsgewijs werkt het UWV aan een andere aanpak van bezwaarzaken. Zo zet de instantie in het najaar bij wijze van proef de zogeheten mediators ook in bij conflicten over uitvoering van de WAO en de Ziektewet.
Het UWV meldde woensdag dat dankzij de inzet van onafhankelijke bemiddelaars conflicten met klanten sneller en minder juridisch opgelost kunnen worden. Dat blijkt uit een proef met 150 bezwaarzaken over de uitvoering van de Werkloosheidswet. Daarvan werd volgens de uitkeringsinstantie 84 procent tot tevredenheid van beide partijen opgelost en in 42 procent van de gevallen al na een telefonisch gesprek.
Volgens een woordvoerster gaan de conflicten vaak over het al dan niet voldoen aan de sollicitatieplicht. Een WW’er moet vier keer in de vier weken serieus solliciteren, anders kan hij zijn recht op een uitkering verliezen. Ook levert het veel bezwaren op als het UWV een uitkeringsgerechtigde op de vingers tikt, omdat hij te lang op vakantie is geweest en daarmee onvoldoende beschikbaar voor de arbeidsmarkt.
De mediation gebeurt op vrijwillige basis. Er wordt geprobeerd met een onafhankelijke bemiddelaar er samen uit te komen. De uitkomst van de mediation is bindend. Als de partijen niet tot een gezamenlijke oplossing komen, kan de cliënt altijd nog teruggevallen op de bezwaarschriftprocedure.
Bij de proef in oktober voor klanten die bezwaar aantekenen in het kader van de WAO en Ziektewet, zal het gaan om conflicten op medisch en arbeidskundig vlak. Daarbij gaat het volgens de zegsvrouw bijvoorbeeld om protest tegen besluiten van het UWV dat mensen, ondanks hun beperkingen, in bepaalde functies wel aan het werk kunnen. Mensen kunnen dan hun uitkering (deels) verliezen.