Europese Commissie legt uitstoot auto’s aan banden
De Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de Europese Unie, wil de uitstoot van schadelijke stoffen door nieuwe dieselauto’s flink beperken. Dat blijkt uit een ontwerpvoorstel, dat vrijdag is gepubliceerd.
Uitstoot van gassen en kleine stofdeeltjes is schadelijk voor de gezondheid en het milieu. In Nederland zijn meerdere bouwprojecten vertraagd of afgelast wegens de vuile lucht, met name door diesels.
Volgens het Brusselse voorstel mogen nieuwe modellen dieselauto’s vanaf halverwege 2008 hooguit vijf milligram fijnstof per kilometer uitstoten. Dat is 80 procent minder dan de 25 milligram die sinds januari als limiet geldt voor nieuwe modellen dieselauto’s.
Diesels mogen verder 20 procent minder NOx uitstoten en benzine–auto’s 25 procent minder dan de huidige regels. Nieuw is ook dat de normen ook gaan gelden voor zogeheten SUV’s, ofwel aso–bakken.
De maatregelen zijn eisen aan de zogenoemde Euro 5–motoren, de zuinigste die er op dat moment moeten zijn. De Europese Commissie gaat nu reacties verzamelen op het ontwerpvoorstel. Vanaf december kunnen de EU–landen en het Europees Parlement zich dan buigen over een definitief voorstel.
De norm van 5 milligram is vervuilender dan verscheidene organisaties hadden gepleit. De ANWB had eerder gevraagd om 2,5 miligram. Volgens de automobilistenorganisatie is dat technisch ook mogelijk.
Europarlementariër Corbey (PvdA), die donderdag nog een advies over ’groenere’ auto’s presenteerde, reageert teleurgesteld. „Het zou zonde zijn als nieuwe diesels op de norm van 5 milligram blijven hangen", zegt ze. „Juist het kleinste stof is het schadelijkst voor de gezondheid. Wat mij betreft gaat het omlaag".