Economie

Kogelvrije vesten verkopen via internet

Tweeënhalf jaar geleden begonnen ze met een startkapitaal van 750 euro. Vorig jaar werden er zo’n 1000 kogelvrije vesten omgezet, goed voor een omzet van een half miljoen euro. Iwan Luiten (29) en Edgar Stek (25) houden kantoor in Nederland, maar hebben hun grootste klanten in Amerika. „Nu de politie in de VS nog. Dat is een superklant.”

Ad Ermstrang
15 July 2005 09:18Gewijzigd op 14 November 2020 02:45
AMSTERDAM – Onder de naam Engarde verkopen Iwan Luiten (r.) en Edgar Stek kogelvrije vesten via internet. „We waren op zoek naar een product dat geschikt zou zijn voor e-commerce. Ons oog viel op kogelvrije vesten toen we lazen over de Dyneema vezel van
AMSTERDAM – Onder de naam Engarde verkopen Iwan Luiten (r.) en Edgar Stek kogelvrije vesten via internet. „We waren op zoek naar een product dat geschikt zou zijn voor e-commerce. Ons oog viel op kogelvrije vesten toen we lazen over de Dyneema vezel van

Het idee voor de verkoop van kogelvrije vesten onder de naam EnGarde ontstond begin 2003, tijdens een brainstormsessie. Iwan had de opleiding international marketing achter de rug en werkte al enkele jaren bij een reclamebureau, Edgar bevond zich in de eindfase van dezelfde opleiding. „We waren op zoek naar een product dat geschikt zou zijn voor e-commerce. Dat betekent onder meer dat de transportkosten niet onevenredig hoog moeten zijn. Ons oog viel op kogelvrije vesten toen we lazen over de Dyneema-vezel van DSM. Edgar heeft vervolgens zijn afstudeeropdracht gewijd aan marktonderzoek voor dit product”, aldus Iwan.

Verrassend genoeg bleken kogelvrije vesten, ondanks de sterke opkomst van allerlei veiligheidsproducten, via internet nog weinig te worden verkocht.

Luiten en Stek zetten met behulp van vrienden en kennissen een eerste internetsite in elkaar en EnGarde -„die naam hebben we een keer ergens gelezen”- was een feit.

Vooral het gebruik van de nieuwe Dyneema-vezel is een belangrijke zet. Het materiaal is niet alleen supersterk, maar ook bijzonder licht. „Vroeger droeg je al gauw een kilo of 8 extra. Ons standaardvest heeft een gewicht tussen de 1,8 en de 2 kilo. Een zwaardere uitrusting weegt 500 gram tot 1 kilo meer”, lacht Edgar.

Het tweetal kon geen eigen productielijn betalen, grote voorraden waren en zijn evenmin haalbaar. Toen de eerste bestellingen zich aandienden, zochten ze contact met een tweetal buitenlandse fabrikanten: in Zuidoost-Azië en in het voormalige Joegoslavië. EnGarde profiteert sinds die tijd van de grote kennis op de Balkan van de wapenindustrie.

In de fabrieken worden de bestelde modellen op maat gemaakt. De vesten kunnen gewoonlijk binnen een week worden afgeleverd. Afhankelijk van de soort kogels die het vest tegen moet houden, kost de kleding tussen de 400 (voor steekwapens) tot maximaal 1500 euro (de zwaarste, voor oorlogsgebieden).

Al in september 2003 kreeg EnGarde een grote opdracht van een Amerikaanse ondernemer die voor grondpersoneel in Irak kogelvrije vesten, platen en helmen bestelde. Inmiddels behoren ook bedrijven als General Electric en Honeywell tot de afnemers van Luiten en Stek, die in Los Angeles een steunpunt hebben opgezet.

Een goed callcenter, uitstekende bereikbaarheid, onderscheid van de rest, zichtbaarheid op internet en snelle afwikkeling vinden de beide ondernemers voorwaarden voor het welslagen van hun onderneming. Wel moeten ze, vooral in de VS, opboksen tegen concurrenten die nog niet vertrouwd zijn met Dyneema en sterk hangen aan een ’eigen’ product zoals de traditionele vezel Kevlar.

Iwan hield het eerste jaar zijn baan bij het reclamebureau. „’s Avonds en tot diep in de nacht was ik bezig met de Amerikaanse markt. Dat lukt enige tijd, maar je houdt het niet lang vol.”

Edgar betrad rechtstreeks vanaf school het bedrijf. Het tweetal mikt op een jaarlijkse verdubbeling van de omzet. „Maar we willen geen gekke dingen doen. We hebben van het allereerste begin winst gemaakt, maar sparen voor de volgende stappen. Bewust hebben we afgezien van kapitaal van derden”, zegt Iwan.

Hun onderneming biedt hun de ruimte om hun tijd naar eigen inzicht in te vullen. „Als we zin hebben werken we ’s ochtends en ’s avonds en kunnen we ’s middags naar het strand.”

Grootste doel van de jonge ondernemers is om zich de komende jaren een positie tussen de grote leveranciers aan de politie in de Verenigde Staten te veroveren. „Dat is een enorme markt. Ook al voldoen je vesten aan alle voorwaarden, daarvoor is certificering vereist. Onze producten worden momenteel daar getest.”

Verwacht wordt dat de zo felbegeerde certificering dit najaar een feit zal zijn. Een mailing naar alle politiebureaus staat in de startblokken.

De verwachting om voet aan de grond te krijgen bij de politie wordt gevoed doordat een van de grote concurrenten, Second Chance, problemen heeft omdat een agent in een van hun vesten werd doorgeschoten.

Het assortiment zal de komende jaren verder worden uitgebreid. Luiten en Stek denken daarbij aan vesten voor ambulancepersoneel, bewakingsmensen, mariniers en jagers.

De Nederlandse markt is en blijft door zijn omvang beperkt, denkt het tweetal, dat een kantoorwinkel aan de Amsterdamse Da Costakade bezit. Hun bekendste opdrachtgever is er het ANP (Algemeen Nederland Persbureau), dat complete pakketten afneemt voor journalisten die naar onveilige gebieden afreizen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer